یوستین گردر و هر آنچه که باید از زندگی و آثارش بدانید

ما قصد داریم مقاله یوستین گردر و هر آنچه که باید از زندگی و آثارش بدانید را به دو مدل متنی و صوتی برای راحتی کار شما عزیزان در اختیار تان قرار دهیم

متن مقاله

در این بخش از زندگینامه نویسندگان آشنا می شویم با نویسنده زیر :

یوستین گردر و هر آنچه که باید از زندگی و آثارش بدانید

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” یوستین گردر” ، نویسنده ی نروژی و خالق کتاب “دنیای سوفی ” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

زندگی نامه

یوستین گردر در خانواده‌ای تحصیل‌کرده در اسلو پایتخت نروژ متولد شد. او از ابتدا علاقه‌ی عمیقی به مطالعه، نوشتن و تدریس داشته و در رشته‌های الهیات و زبان‌های اسکاندیناوی تحصیل کرده است.اولین فعالیت ادبی او بعد از ازدواجش و با همکاری در نوشتن چندین کتاب درسی در مورد الهیات و فلسفه انجام شده است. پس از آن او سال‌ها در یک دبیرستان به تدریس فلسفه پرداخت و انتشار کتاب‌هایش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و در سال ۱۹۹۰ برای کتاب راز فال ورق، جایزه منتقدین ادبیات نروژ و جایزه ادبی وزارت امور علمی و فرهنگی را از آن خود کرد.از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ او به طور مکرر برنده چندین جایزه معتبر در نروژ و اروپا شده است.پس از انتشار دنیای سوفی او به یک نویسنده تمام‌وقت تبدیل شد و هر چند سال یک بار کتابی را روانه بازار می‌کند.علاوه بر نویسندگی، یوستین گردر به طور فعال در حمایت از حقوق بشر و ترویج و توسعه آن کوشیده است. به همین هدف، در سال ۱۹۹۷ او و همسرش جایزه سوفی را بنیان نهادند که سالانه به حامیان محیط زیست و توسعه‌گران اهدا می‌شود.او همچنین در موقعیت‌های مختلفی بر علیه اشغال فلسطین توسط اسرائیل و رفتار آنها با فلسطینیان زبان به اعتراض گشوده است و به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل را زیر سوال برده است.تعهد عمیق و شخصی یوستین گردر به دانش، خوانندگان بسیاری را در سراسر دنیا به تفکر و تعمق درباره خود و دنیای پیرامونشان واداشته است و مسائل اعتقادی و فلسفی را در قالب داستان‌های ساده و در عین حال رمزآلود بیان می‌کند که فهم و درک آن را برای تمام افراد امکان‌پذیر می‌سازد.کتاب‌هایی از قبیل دنیای سوفی، راز فال ورق، دختر پرتقالی، دختر رهبر سیرک (مرد داستان‌فروش)، مایا، درون یک آینه درون یک معما، راز تولد، زندگی کوتاه است، سلام کسی اینجا نیست؟، کتابخانه سحرآمیز بیبی بوکن و قصر قورباغه‌ها به فارسی ترجمه شده و به چاپ رسیده‌اند.

آثار

  • تشخیص
  • قصر قورباغه‌ها
  • راز فال ورق
  • دنیای سوفی
  • راز تولد
  • درون یک آیینه درون یک معما
  • کتابخانه جادویی بیبی بوکنز
  • زندگی کوتاه است
  • سلام کسی اینجا نیست
  • مایا
  • دختر مدیر سیرک
  • دختر پرتقال
  • شاه مات
  • کوتوله زرد
  • قصری در پیرینه
  • دنیای آنا
  • انتون و جاناتان

مروری بر آثار و اندیشه ها

یوستین گردر یکی از دانشمندان حوزه ی نویسندگی است. گردر قلمی پاک و بی پیرایه دارد و هر چه می نویسد درباب دغدغه مندی از زندگی بشر است. آنچه مولفه ی تمام کارهای وی می باشد ، تفکر و اندیشه است. کتاب های بسیاری از او منتشر گردیده و هر کدام  در جای خود مقام اندیشه و اندیشمندی را ستوده است.مشهورترین کتاب گردر در ایران ، دنیای سوفی می باشد. ماجرای شکل گیری این کتاب به نحو خود امری جالب و قابل تحسین است. گردر خود استاد فلسفه است. او به دنبال متنی می گشت که در آسانی تمام بتواند تاریخ فلسفه را به شاگردانش بیاموزد. او هر چه جستار می کند ، چنین کتابی نمی یابد. از این رو او خود دست به قلم شده و دنیای سوفی را نگارش می  کند. دنیای سوفی در قالب یک رمان ، به تاریخ فلسفه و آموزش آن می پردازد. ویژگی این رمان این است که علاوه بر آنکه وجوه ادبی دارد و برای خواننده سهل خوان و همچنین جذاب است ،در قبال آن فلسفه نیز آموخته می شود و این به ارزش کتاب دو چندان می افزاید.

در زیر بخش هایی از کتاب دنیای سوفی را با هم مطالعه می کنیم :

  • عجیب نبود که نمی دانست کیست؟ و بی انصافی نیست که انسان در قیافه خود دستی ندارد؟ این قیافه را به او قالب کرده بودند. آدم می تواند دوستانش را خود انتخاب کند، اما انتخاب خودش درست خودش نیست. حتی بشر بودنش هم دست خودش نیست.
  • هراکلیتوس تاکید کرد که اضداد ویژگی جهان است. اگر هیچ‌گاه بیمار نشویم، نمی‌دانیم تندرستی چیست. اگر هیچ‌گاه گرسنه نشویم، از سیر شدن لذت نمی‌بریم. اگر هیچ‌گاه جنگی روی نمی‌داد، قدر صلح را نمی‌شناختیم. و اگر زمستان نباشد، بهار هم نمی‌آید.
  • ارسطو، همان‌طور که قبلا گفتم، در اندیشه تغییرهای طبیعت بود. «جوهر» همواره توان آن دارد که «صورت» خاصی را تحقق بخشد. می‌شود گفت «جوهر» پیوسته در تکاپوست چیزی را از قوه به فعل درآورد. هر تغییر در طبیعت، به نظر ارسطو، دگرگونی یک جوهر است از «قوه» به «فعل».

  • ارسطو می‌پرسد: چگونه باید زیست؟ خوب زیستن مستلزم چیست؟ و پاسخ می‌دهد: انسان فقط در صورتی می‌تواند خوشبخت شود که همه توانایی و شایستگی خود را به کار اندازد.
  • رنسانس، بیش از هر چیز دیگر، دید تازه‌ای از انسان به ارمغان آورد. انسان‌مداری رنسانس، برخلاف تاکید تعصب‌آمیز قرون وسطا بر طبیعتِ گناهکار بشر، منجر به باوری تازه به انسان و ارزش انسان شد. انسان اینک بی‌اندازه والا و ارجمند به شمار می‌رفت. یکی از چهره‌های اصلی رنسانس مارسیلیو فیچینو بود که گفت: «خود را بشناس، ای موجود الهی در جلد آدمی!»
  • اسپینوزا تاکید می‌ورزد که تنها یک وجود، کاملا و مطلقا «علت قائم به‌ذات» است و می‌تواند با آزادی تام عمل کند. تنها خدا یا طبیعت مبین فرایندی این‌چنین آزاد و این‌چنین «غیرتصادفی» است. انسان می‌تواند برای کسب آزادی و رهایی از قیود برونی بکوشد، ولی هیچگاه به اختیار و «اراده آزاد» دست نمی‌یابد. ما بر آنچه بر بدنمان می‌گذرد – که وجهی از حالت مادی است – اختیار نداریم. همچنین اندیشیدن خود را بر نمی‌گزینیم. پس انسان «روح آزاد» ندارد؛ و کمابیش در پیکری مکانیکی محبوس است.
  • هرچه می‌بینی بخشی از جهان پیرامون توست، اما نحوه دیدنت بستگی دارد به عینکی که به چشم می‌زنی.
  • به گفته هگل، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که بشریت به سوی تعقل و آزادی بزرگتری در حرکت است. رشد تاریخی، با همه جست‌وخیز و توقفهای آن، به سمت جلو بوده است. به همین جهت گفته می‌شود که تاریخ هدفمند است.
  • فرافکنی، نسبت دادن خصایلی است به سایرین که می‌کوشیم در خود سرکوب سازیم. آدمی که، مثلا، خیلی خسیس است، همه مردم را پول‌دوست می‌خواند. و کسی که مدام در فکر مسائل جنسی است بیش از همه از شهوترانی دیگران به خشم می‌آید.
  • واژه کلیدی در فلسفه سارتر، مانند فلسفه کرکه گور، «وجود» است. ولی وجود اینجا به معنی زنده بودن نیست. گیاهان و جانوران نیز زنده‌اند، وجود دارند، اما مجبور نیستند به زنده بودن خود بیندیشند. انسان تنها موجود زنده‌ای است که از وجود خود آگاه است. سارتر می‌گفت چیزهای مادی فقط «در نفس خود» – فی‌نفسه – وجود دارند، حال آن که انسان «برای نفس خود» – لنفسه – وجود دارد. بدین قرار وجود انسان و وجود اشیاء همسان نیست
  • آیا چیزی هست که همه به آن علاقه‌مند باشیم؟ آیا چیزی هست که مربوط به همه – صرف نظر که کی هستند و کجای جهان زندگی می‌کنند – باشد؟ آری، سرفی عزیز، مطالبی هست که قطعا مورد علاقه همگان است. و موضوع بحث دوره آموزشی ما دقیقا همینهاست.
  • مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها.
  • ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم

نویسنده و گوینده  : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0/5 ( 0 نظر )
Call Now Buttonتماس فوری