تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” گوستاو فلوبر ” ، نویسنده فرانسوی و خالق اثر جاودانه “مادام بواری” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

زندگی نامه

گوستاو فلوبر ، در تاریخ 12 دسامبر سال هزار و هشتصد و بیست و یک در فرانسه متولد شده است. او یکی از بزرگ ترین نویسندگان قرن نوزدهم بوده است که می توان از او بعنوان پایه گذار انقلابی نوین در زمینه ی رمان نویسی نیز یاد کرد. اگر بخواهیم تنها یک لیست ده نفره از بزرگترین رمان نویسان غرب بیاوریم ، بی شک نام فلوبر یکی از اعضای آن لیست است. دلیل آنکه نام فلوبر را می توانیم در کنارنام بزرگان ادبیات دنیا بیاوری ، ذکر این نکته است که فلوبر از معدود نویسندگانی در جهان است که نگاه واقع گرایانه ی خویش را با طرافت های ادبی همراه کرده است و باعث شده است که غنای ادبی ادبیات و زبان فرانسه ، دارای یک وجهه ی نوین دیگر شود. او علاوه بر اینکه ادبیات را از اولویت های کاری خود می داند ، اما در کنار آن رمان هایی که نگارش کرده است ، همگی دارای وجوه علمی بسیار زیادی هستند. اگر بخواهیم این وجوه علمی را بررسی کنیم ، باید بگوییم که وی یکی از معدود کسانی است که در رمان های خود ، نظریات روانشناسی و تاثیر و تاثرات روان تحلیل گری را داشته است و این امر بسیار بسیار در جامعه ی آن زمان ادیبان امری تاثیر گذار محسوب می شده است. همچنین وی علاوه بر اینکه بعد روان تحلیل گری را در نظر داشته است ، نگرش جامعه شناختی او نیز در تمامی کارهایش قابل مشاهده است. اما بعد ، آثار فلوبر به این دلیل که همیشه ظرایف فراوان داشته است ، بسیار مورد توجه بوده است. چرا که یکی از وجوه نویسندگی و برتری یک نویسنده به سایر افراد ذکر این نکته است که شخص نویسنده ، مسائلی را به تصویر بکشد که ورای دید همگان باشد. آثار فلوبر این ویژگی را داشته است و این ویژگی در همه ی آثار او به وضوح کامل قابل مشاهده است. اگر بخواهیم در مورد نویسندگی فلوبر صحبت کنیم باید بگوییم که یکی از برتری های او در زمینه ی نویسندگی ذکر این نکته بوده است که وی بسیار حساس و کمال گرا در نویسندگی بوده است. او برای نوشتن یک قطعه ی کوچک از یک رمان ، هفته ها وقت می گذاشته است. این وقت گذاشتن او نه به دلیل طول کشیدن نوشتن یک قطعه از رمان ، بلکه به این دلیل بوده است که او همیشه دوست داشته است که بهترین اثر خود را خلق کند و این بهترین اثر از نگاه او همیشه مستلزم بارها ویرایش کردن متن بوده است. و اگر به زندگی و آثار فلوبر نگاه کنید ، در می یابید که به چه میزان او در زمینه ی نویسندگی کم کار است. اما وقتی به محتوا و افتخارات کارهای او نگاه می کنید ، در می یابید که به چه میزان او انسان پربار به لحاظ ادبی بوده است. اما بعد اگر بخواهیم به سراغ زندگی فلوبر برویم ، باید بگوییم که فلوبر نماد به تمام معنای یک فرانسوی احساساتی است. او نویسندگی را از دوران کودکی شروع می کند. درست مانند همه ی فرانسوی های کلاسیک که در خانواده خویش درس احساس می ببینند ، فلوبر نیز از همین رویه برخوردار بوده است. بنا بر آنچه که در زندگی نامه ها گفته اند ، پدر فلوبر یک جراح بوده است. پدر او به سبب تحصیلات بسیار بالایی که داشته است و همچنین جایگاه اجتماعی فرهنگی بالایی که در خانواده ی آن ها حاکم بوده است ، فلوبر را بسیار می ستوده است و می توان به این مسئله اشاره کرد که فلوبر از بدو کودکی در خانواده ای رشد یافته است که تمامی مبانی رشد فرهنگی او فراهم بوده است. با این اوصاف اما بذر رشد فرهنگی فلوبر در زمین نویسندگی به بار می نشیند و او در دوران کودکی نخستین نوشته های خویش را به ثمر می رساند. او از همان دوران کودکی ، بنا به گفته ی اطرافیانش شخصی بسیار منطم ، سخت گیر و کمال گرا بود. برای همین تمامی نوشته های او حتی نوشته هایی که از دوران کودکی او به جای مانده است ، دارای نسخه های مختلف خطی است. این امر به این دلیل صورت پذیرفته است که فلوبر در زمان زندگی خویش و از دوره ای که اشتغال به نویسندگی پیدا کرده است ، شخصیتی حساس بر روی نوشته هایش بوده است و هر کدام از نوشته هایش را چندین بار ویرایش می کرده است. این امر از دوران کودکی نیز در او بوده است. اکثر کسانی که با او زندگی کرده اند به این نکته اشاره می کنند که وی برای نوشتن حتی یک صفحه از یک رمان ، گاها تا یک هفته هم وقت می گذاشته است و این نشان از کمال گرایی بسیار بالا در او دارد. حال پرسش اصلی که باید مطرح کرد ، ذکر این نکته است که چرا او تا به این اندازه روی متن هایش کار می کرده است. اگر به متن های فلوبر رجوع کنید ، خواهید دید که به چه میزان میان متن و ریتم کلمات همخوانی وجود دارد. این دو مولفه برای فلوبر ساز و کاری را فراهم می کند تا که نوشته هایش را همیشه بر روی این دو عامل تاثیر گذار در ادبیات داستانی بنا کند. هر کلمه ای که یک نویسنده بر روی کاغذ می آورد ، دارای یک رنگ واژه است. رنگ واژه ها باورهای ذهنی مخاطب نسبت به یک کلمه است . بعنوان مثال رنگ واژه ی کلمه ی صلح همیشه در ذهن یک مخاطب همراه با آرامش است و از سوی دیگر رنگ واژه ی قتل ، همیشه با رنگ هایی چون قرمز که شبیه خون است ، همراه است و ذهن مخاطب را دچار آشفتگی می کند. اما بعد ، باید به این نکته هم توجه کرد که هر اثری که یک نویسنده خلق می کند  ، تنها از یک کلمه حاصل نمی شود ، بلکه مجموعه ی کلمات در کنار هم یک نوشته را ایجاد می کنند و این جاست که باید به این مسئله اشاره کرد که فلوبر همیشه سعی داشته است تا که میان رنگ واژه ی همه ی کلماتی که در یک متن استفاده می کند ، یک نوع هماهنگی و هارمونی ایجاد کند تا که مخاطب به لحاظ روانی نیز با ظرایف کلمات ارتباط برقرار کند و درگیر نوشته هایش شود. به جرئت می توان گفت که این اتفاق در تمامی آثار فلوبر رخ داده است و مخاطب مسخ کلمات می شود و در جریان دنبال کردن کلمات ، روایت داستانی بسیار قوی او نیز مخاطب را در آغوش می کشد و از نگاه منتقدین ادبی یک نویسنده دگر چه چیزی می خواهد جز آنکه هم به لحاظ روند داستانی و هم به لحاظ ارزش ادبی کلمات ، مخاطب را درگیر خود کند؟ اما بعد ، معروفترین اثری که از گوستاو فلوبر موجود است ، اثری است به نام مادام بواری. او برای نوشتن این اثر بیش از سالها وقت صرف کرده است. اما به هنگام چاپ این اثر با مشکلات بسیاری روبرو شد. چرا که به او اتهام غیر اخلاقی بودن رمانش را زدند. اما به هر تاخیر ، این کتاب به چاپ رسید به محض به چاپ رسیدن با استقبال بسیاری از سوی مردم مواجه شد. حالا پس از سالها این کتاب ، یکی از شاهکارهای ادبیات جهان است و کنون منتقدین به ارزش والای این کتاب پی برده اند. گوستا فلوبر در 8 مه 1880 دیده از جهان فرو بست.

آثار

  • سفری به دوزخ
  • رؤیایی از دوزخ
  • خاطرات یک دیوانه
  • اسمار
  • نوامبر
  • مادام بوآری (۱۸۵۷) ترجمه محمد قاضی و رضا عقیلی، انتشارات مجید؛ محمدمهدی فولادوند انتشارات جامی؛ مهدی سحابی، نشر مرکز
  • سالامبو (۱۸۶۲) ترجمه احمد سمیعی، انتشارات خوارزمی
  • تربیت احساسات (۱۸۶۹) ترجمه مهدی سحابی، نشر مرکز
  • نامه‌هایی به شهرداری رو آن
  • داوطلب
  • وسوسهٔ سن آنتوان (۱۸۷۴) ترجمه کتایون شهپرراد و آذین حسین‌زاده، انتشارات قطره
  • سه داستان (۱۸۷۷) ترجمه جلال‌الدین کزازی، نشر مرکز
  • بووار و پکوشه (۱۸۸۱) (ناتمام) ترجمه افتخار نبوی‌نژاد، انتشارات کاروان
  • داستان مرد جوان هنوز در ایران منتشر نشده‌است.

مروری بر آثار و اندیشه ها

گوستاو فلوبر با اثر مادام بواری انقلابی نو در ادبیات جهان پدید آورد. این کتاب یکی از کتاب هایی است که ما در کمپین صد رمان برتر مورد تحلیل قرار داده ایم. اگر دوست دارید که با اندیشه های این نویسنده آشنا شوید ، حتما سری به این بخش بزنید و از مطالبی که برایتان آماده کرده ایم لذت ببرید.

بخش هایی از رمان مادام بوآری را با هم مطالعه می کنیم :

  • مرد هر چه باشد آزاد است؛ می تواند به هر شوری تن بدهد و به هر سرزمینی که دلش خواست برود، از هر مانعی بگذرد و دست نیافتنی ترین هوس ها را با ولع بچشد. اما زن مدام با مانع رو به روست. دچار سکون و در عین حال انعطاف پذیر است، سستی جسم و وابستگی های قانونی دشمن او هستند. اراده اش همانند توریِ کلاهش که نخی نگهش می دارد، با هر بادی می لرزد؛ همواره هوسی هست که او را دنبال خود می کِشد و ملاحظه ای که نگهش می دارد.

شاید این ها را هم دوست داشته باشید

داستان دو قورباغه
تصویر نویسنده آموزش نویسندگی

نویسنده   : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

آخرین نظر و1 نظر (های) دیگر باید تأیید شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *