این مقاله شامل:

1.زندگینامه

  2.آثار

   3.مروری بر آثار و اندیشه هایشان

موریس مترلینک │ صد نویسنده برتر جهان

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” موریس مترلینک ” ، نویسنده ی بلژیکی و خالق نمایشنامه” پرنده ی آبی ” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

زندگی نامه

موریس پُلیدور ماری برنارمترلینک نویسنده، شاعر وفیلسوف بلژیکی بود.مترلینک در سال ۱۸۶۲ در شهر گنت درقسمت فلاندر کشور بلژیک چشم به جهان گشود.زبان آلمانی و فرانسه را در خانواده و زبان لاتین را در مدرسه فراگرفت.وی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سن بارب به پایان رساند و جهت فراگیری رشته حقوق، فلسفه و حشره‌شناسی وارد دانشگاه شد و مدارج آن را با موفقیت پشت سر گذاشت. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۸۸۴ عضو کانون وکلای دادگستری شهر کان شد و بعد به ریاست این کانون نائل شد. محیط آنجا نتوانست روح کاوشگر او را آرام سازد،بنابراین در سال ۱۸۸۷ به فرانسه رفت؛ ولی چند ماه پس از ورودش به فرانسه به علت مرگ پدر مجبور به ترک آنجا شد و دوباره به شهر کان بازگشت.

مرگ پدر تاثیر عجیبی بر او گذاشت و عاملی شد که غور او را در فلسفه هستی و حیات افزایش داد و از آن پس نمایشنامه نویسی را آغاز کرد که اولین اثرش چندان موفق نبود. وی در سال ۱۸۹۶ مجددا به پاریس رفت و در آنجا تحت تأثیر آثار بزرگان مکتب سمبولیسم قرار گرفت. وی در سال ۱۹۰۰ با زنی به نام ژرژت لبلان آشنا شد که تاثیرات مادی و معنوی این زن در وی اثر فراوان داشت.او دو بار موفق به دریافت جایزه ادبیات نمایشی فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه شد و در سال ۱۹۱۱ جایزه ادبی نوبل را دریافت نمود. اما به خاطر دلبستگی ملی،عضویت در فرهنگستان فرانسه را که به وی پیشنهاد شده بود رد کرد.مترلینک دراوج محبوبیت و شهرت در سال ۱۹۲۰ به آمریکا رفت و تا پایان جنگ جهانی دوم و اشغال بلژیک توسط هیتلر در سال ۱۹۴۰ در آمریکا ماندگار شد.

وی شاهکار نمایشنامه‌نویسی خود را در سال ۱۹۰۷ با عنوان پرنده آبی به قلم کشید که در مدت کوتاهی به چندین زبان ترجمه شد.اکنون دیگر او در اوج شهرت بود و پادشاه بلژیک به وی لقب اشرافی کنترا اعطا کرده بود و پادشاه انگلستان کاخی را برای وی در آنجا بنا کرد. او به شیوه سمبولیست‌ها اشعار خود را می‌سرود و ترجمه‌هایش از جمله  شاهکارهای جاویدان ادبیات فرانسه محسوب می‌گردد.مترلینک آثار زیادی از خود به جای گذاشته‌است.او در اواخر زندگی خود دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستان‌های ویژه در آمریکا به سر برد و سرانجام در تاریخ۱۹۴۹ بر اثر سکتهٔ قلبی از دنیا رفت.

آثار

مقالات 

نمایشنامه ها

  • پرنده آبی
  • ژویزل

سایر آثار

مروری بر آثار و اندیشه ها

موریس مترلینک  یکی از بزرگترین و تاثیر گذار ترین نمایشنامه نویسان و پژوهشگران حوزه ی فلسفه در جهان است. اگر بخواهیم روایت مختصری از زندگی و آثار موریس داشته باشیم ، باید چنین بگوییم که او در گام نخست ، یک انسان فیلسوف و سپس یک نمایشنامه نویس است. دیدگاه های بسیار غنی او در باب جهان هستی ، دورنمایی از شخصیتی را به ما میدهد که بسیار به دنبال روشنگری بوده است. این امر حتی در نمایشنامه های وی نیز بسیار متجلی است. به هر طریق اگر می خواهید تجربه ای متفاوت از خوانش ادبیات بین الملل آن هم در حوزه ی ادبیات نمایشی داشته باشید ،آثار موریس مترلینک می تواند گزینه ی خوبی باشد. در باب آثار و همینطور سخنان وی ، اطلاعات بسیاری در دسترس نیست ، چرا که رواج کتاب های او در ایران آنچنان که باید و شاید عیان نبوده است. اما ذکر همین چند نکته ما را بدان امیدوار می کند که شوقی در شما ایجاد شود تا ما به وسیله ی یک به اشتراک گذاری اطلاعاتی ، اطلاعات جامع تری از این نمایشنامه نویس بزرگ در دست داشته باشیم.همچنین بنا بر اطلاعات حاصله از منابع داخلی و خارجی به این موضوع برخورد کرده ایم که

موریس یکی از دنبال کنندگان ادبیات پارسی بوده است.او در این باب حتی این چنین گفته است که : “من بعضی از اشعار شعرای ایرانی را در ترجمه های فرانسوی خوانده ام و بعضی از ابیات عطار نیشاپوری تاثیر زیادی در من کرده است. عطار در یکی از اشعار خود می گوید :”خداوندا اگر چه گناهکار هستم و خود را درخور مجازات می بینم. لیکن از درگاه تو نا امید نیستم برای اینکه می دانم که اگر من در این جهان بر طبق پیروی از طبیعت خود رفتار کرده ام تو در آن جهان نسبت به من بر طبق طبیعت خود رفتار خواهی نمود.”انصاف بدهید که آیا از آغاز زندگی بشر تاکنون در جهان چیزی گفته شده است که از حیث عمق معنی بالاتر از این گفته عطار نیشاپوری باشد و به این اندازه امیدبخش باشد؟ ” .

بخشی از سخنان و عقاید او را با هم مرور می کنیم

  • من نمیدانم که به چه مناسبت اموات باید دارای مقام و احترام خاصی باشند.برای چه وقتی یکنفر مرد تمام خطاها و اشتباهات او را فراموش کرده و در عوض درباره محاسن و مزایای او صحبت میکنند؟حتی اگر بعد از مرگ او خیانت ها و گناهان جدیدی از مرده کشف شود او را می بخشند.پس از این قرار تا وقتی که شخص فوت ننماید ما آنطور که شاید و باید او را دوست نداریم.حال خیلی غریب است که ما درباره آنهایی که زنده هستند اینطور رفتار نمی کنیم و اگر درباره آنها اینطور رفتار می کردیم زندگی ما در این جهان خیلی لذت بخش می شد و بسیاری از مصائب و بدبختی ها از بین می رفت.
  • ما انسانها اینطور آفریده شده ایم که اگر بدانیم میلیونها سال در جهان باقی خواهیم ماند اما قرین اندوه و بدبختی خواهیم بود ، راضی می شویم و حتی خوشحال می گردیم .لیکن اگر بفهمیم که از بین می رویم و در عوض هیچ شکنجه و رنج نخواهیم کشید اندوهگین و مایوس می شویم

شاید این ها را هم دوست داشته باشید

تصویر نویسنده آموزش نویسندگی

نویسنده   : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0/5 ( 0 نظر )
Call Now Buttonتماس فوری