ژان پل سارتر و هر آنچه که باید از زندگی و آثارش بدانید

در این بخش از زندگینامه نویسندگان آشنا می شویم با نویسنده زیر :

ژان پل سارتر و هر آنچه که باید از زندگی و آثارش بدانید

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در فراز و فرود این دشت عظیم ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.

مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.

در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.

قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.

در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” ژان پل سارتر ” ، نویسنده ی فرانسوی و خالق کتاب ” تهوع” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

سارتر

زندگی نامه ژان پل سارتر

” ژان پل سارتر ” (Jean Paul Sartre)فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان، نمایش نامه نویس و منتقد فرانسوی در 21 ژوئن 1905 متولد شد.

پدرش ژان باپتیست سارتر افسر نیروی دریایی فرانسه زمانی که ژان پل سارتر 15 ماهه بود در اثر تب درگذشت.

بعدازآن به همراه مادرش آنه ماری شوایتز به‌سوی خانواده مادری‌اش رفت. پدربزرگش در مدرسه زبان آلمانی را آموزش می‌داد.

ژان زیر نظر او و چندین معلم خصوصی خواندن و نوشتن را به زبان‌های آلمانی و فرانسوی در خردسالی آموخت و تربیت شد.

کودک که بود بینایی چشم راست خود را به علت آب‌مروارید از دست داد. تا 10 سالگی در انزوا به خواندن آثار مهم ادبی و تاریخی پرداخت و دور از مردم بود.

او سپس به مدرسه لیس هنری هشتم رفت. در 12 سالگی مادرش با دوست قدیمی پدرش ازدواج‌کرده و به لا روشل رفته و در آنجا مستقر شدند.

در اثر این اتفاق ژان از مادرش متنفر شد. تا 15 سالگی در مدرسه‌ای در لا روشل مشغول تحصیل بود اما خشونت‌های دانش آموزان و جو مدرسه برای او غیرقابل‌تحمل بود.

در 1920 راهی مدرسه‌ای شبانه‌روزی در پاریس شد و در آنجا با پل نیزان آشنا شد و این آشنایی آغازی برای رفاقتی بلندمدت بود.

نیزان تأثیر بسیاری در آشنایی ژان با ادبیات معاصر داشت. دو سال بعدازآن دیپلم خود را دریافت کرد و با نیزان در دانشسرای عالی پاریس در رشته آموزگاری ادامه تحصیل داد.

در 1924 در امتحان ورودی بین 35 نفر، هفتم شد و با میزان اقدام با انتشار مجله در دانشسرا کرد.

او معتقد بود ” فلسفه فهمیدنی است، نه حفظ کردنی. ” و به همین علت چهارسال بعد در امتحانات نهایی فلسفه مردود شد.

سال بعدازآن جایگاه نخست در امتحانات نهایی را به‌دست آورد. سیمون دوبودار (فیلسوف، نویسنده و فمینیست) در طی آشنایی با ژان عاشق و دلباخته‌ی او شد و تا پایان عمر در کنار بود باوجوداینکه در روزهای آخر زندگی ژان ارتباط آنها کم‌رنگ شده بود.

وی بعد از به‌پایان رساندن تحصیلات در دبیرستان‌ها مشغول تدریس فلسفه شد و بعد از مدت‌ها جهت کامل شدن تحقیقات در ارتباط با فلسفه پدیدارشناسی هوسرل با استفاده از بورس تحصیلی به آلمان سفر کرد و در برلین ادامه تحصیل داد.

اما بعد از مدتی به علت غیرقابل‌تحمل بودن حکومت آلمان با پاریس بازگشت و تدریس فلسفه را ادامه داد.

او نویسندگی را آغاز کرد و در 1938 با تهوع (رمان فلسفی) به شهرت رسید. بعدازآن نوشتن مجموعه داستان‌های دیوار را آغاز کرد اما با شروع جنگ جهانی دوم به‌پایان نرسید.

ژان و سیمون باهم ازدواج نکردند اما همیشه در کنار هم و جویای حال یکدیگر بودند؛. وی سرانجام در 15 آوریل 1980 درگذشت.

پل سارتر

آثار ژان پل سارتر

  • تهوع
  • کلمات
  • هستی و نیستی
  • اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر
  • سایه انسانها
  • گوشه‌نشینان آلتونا
  • مگس‌ها
  • و …

مروری بر آثار و اندیشه ها ژان پل سارتر

ژان پل سارتر را می‌توان تأثیر گذار ترین نویسنده‌ی سیاسی تاریخ نویسندگی جهان دانست. ژان پل سارتر نویسنده و فیلسوف فرانسوی، از نویسندگان جنجالی و سیاسی نویس دوران خود بود.

او یکی از جریان سازترین نویسندگان در بیداری ملی فرانسه و همچنین خیزش‌های انقلابی در جهان بوده است.

درونمایه ی اکثریت آثار سارتر به انسان و مفهوم زندگی او در دنیا می‌پردازد.

سارتر همیشه دغدغه‌ی آزادی مردمان جهان را داشته است و خود را نیز مسئول در برابر فراهم‌سازی این آزادی از طریق آگاهی بخشی می‌دانسته است.

او باورهای انسان مدرن را مدام به چالش می‌کشیده و گونه‌های نوینی از برده‌داری فکری را به او گوشزد می‌کرده است.

او همیشه به مردمانی که به هر دلیلی در وضعیت بدی از زندگی بودند، توجه خاصی داشته است.

او عامل بسیاری از اسارت‌های انسانی را مرگ اخلاق می‌بیند.

پل سارتر

همچنین او در ستایش زندانیانی که در پای عقیده‌هایشان جان می‌دهند بارها مقالاتی به رشته‌ی تحریر درآورده است.

سارتر از دسته نویسندگانی بود که قالب‌های مختلفی را برای بیان حرف‌هایش انتخاب می‌کند.

سارتر در عین آنکه یک نویسنده ی بسیار قدرتمند بود اما حاشیه‌های او به‌شدت از وجهه‌ی عمومی کم کرده و او را حتی تا مرز تنفر پیش برده است.

جدای از همه اندیشه‌های سیاسی و حاشیه‌هایی که برای او وجود دارد، نثر او نثری گیرا و روان است.

حتی بعد از سال‌ها و بعد از ترجمه‌های متعدد از کار او نثر او همچنان استوار است. درواقع ویژگی عظیم سارتر این نکته بوده است که او نه تنها خود را در قبال مردم مسئول می‌دید، بلکه خود را در قبال نثر خود نیز مسئول می‌دید.

این امر بسیار در نوع نگارش وی مشاهده می‌شود. درواقع سارتر به همان میزان که به آزادی انسان و ارزش و اعتبار او در جامعه‌ی بشری تأکید دارد، بر سبک آگاهی دادن نیز توجه بسیار دارد.

او معتقد بود که انسان‌ها برای رهایی از زندان‌های اسارت و برای آزادی از بند بردگی فکری، بسیار منفعل‌اند.

او در گام اول سعی می‌کرد به ستایش زندگی بردگان بپردازد و آنان را با یک همدردی مواجه کند و بعد به تحریک آنان برای رسیدن به خواسته‌هایشان بپردازد.

رمان‌های سارتر را می‌توان از دو دریچه خواند.

نخست آنکه آن را یک رمان احساسی بدانیم و دربند حوادث آن جلو برویم و دوم آنکه تمامی شخصیت‌ها و موقعیت‌ها را با فرامین آن‌ها بخوانیم و برداشت‌های اجتماعی و سیاسی از آن‌ها داشته باشیم.

در هر دو صورت تجربه‌ی خوانش آثار سارتر شیرین خواهد بود به این دلیل که او هم‌قلمی توانا، هم ذهنی استوار و هم عقایدی جهان‌شمول داشته و این طراوت فکری باعث شده است که سارتر در لیست بهترین‌های نویسندگی در جهان قرار بگیرد.

رمان تهوع معروف‌ترین اثر اوست. سارتر در آن به زندگی انسان‌ها می‌پردازد و آن را موشکافانه بررسی می‌کند.

اگر علاقه‌ای به سبک تفکر سارتر دارید می‌توانید با خوانش تهوع از آثار او، به درک بهتری از دیدگاه‌های او برسید. در زیر بخشی از کتاب تهوع را باهم مطالعه می‌کنیم:

” آدمهای حرفه‌ای در تجربه, آن‌ها زندگی‌شان را به حال کرخ و خواب آلود خرخر کشیده‌اند,هول‌زنان و بی‌تاب ازدواج کرده‌اند و الله بختکی بچه پس انداخته‌اند. آن‌ها به آدم‌های دیگر توی کافه‌ها, توی عروسی‌ها, توی عزاها برخورده‌اند. گاهی که در گرداب گیر افتاده‌اند, دست و پا زده‌اند بدون آن‌که بدانند چه بر سرشان آمده است.

هر چه دور و برشان رخ داده است, خارج از دیدرس‌شان آغاز شده و به پایان رسیده است, شکل‌های دراز تیره, رویدادهایی که از دور دست می‌آمده‌اند, تند از پهلویشان گذشته و بگویی و نگویی لمسشان کرده‌اند و وقتی خواسته‌اند نگاهشان کنند دیگر همه چیز پایان یافته بود و بعد نزدیک‌های چهل سالگی, افکار حقیر لجوجشان و چند ضرب‌المثل را تجربه نام می‌گذارند, شروع می‌کنند که ادای ماشین پخش کننده‌ی اتوماتیک را درآورند, سکه‌ای در شکاف سمت چپ بیندازید و قصه‌هایی پوشیده در لای کاغذ نقره‌ای بیرون می‌آید, سکه‌ای در شکاف سمت راست بیندازید و اندرزهای گرانبهایی گیرتان می‌آید که مثل کارامل ِ نرم به دندان‌ها می‌چسبد…ولی غیرحرفه‌ای‌ها هم وجود دارند … آنها, نزدیکی‌های چهل سالگی حس می‌کنند از تجربه‌ای که نمی‌توانند بیرونش بریزند ورم کرده‌اند.

خوشبختانه بچه‌هایی پس انداخته‌اند و آن تجربه را در جا به خوردشان می‌دهند. خوش دارند به ما بقبولانند که گذشته‌شان هدر نرفته است, که یادبودهایشان متراکم شده‌اند و به نرمی و راحتی به فرزانگی تبدیل یافته‌اند. گذشته بدرد بخور! گذشته قطع جیبی, کتاب لبه طلاییِ پر از امثال و حکم قشنگ… آیا چنین است که زندگی به عهده گرفته به عوض آنها بیندیشد؟ آنها نو را با کهن تبیین می کنند و کهن را با رویدادهای باز کهنتر تبیین کرده اند, مانند آن مورخانی که از لنین یک روبسپیر روسی و از روبسپیر یک کرامول فرانسوی می سازند: آخر سر اصلاٌ از هیچ چیز سر در نیاورده اند…” .

تهوع اثر ژان پل سارتر

شاید این مطالب رو هم در حوزه نویسندگی دوست داشته باشید

آموزش نویسندگی
صد رمان برتر جهان
تبلیغ نویسی
نامه عاشقانه
دریافت شابک
انشانویسی
خاطره نویسی
قصه کودکانه
چاپ کتاب

جوایزسال انتشارنویسنده کتابنام کتاب
1866فئودور داستایوفسکیجنایت و مکافات
1996استیون کینگمسیر سبز
1945جورج اورولقلعه حیوانات
1943آنتوان دوسنت اگزوپریشازده کوچولو
1877لئو تولستویآنا کارنینا
1936مارگارت میچلبر باد رفته
1862ویکتور هوگوبینوایان
1847امیلی برونتهبلندی های بادگیر
نوبل-19821967گابریل گارسیا مارکزصد سال تنهایی
1925اسکات فیتز جرالدگتسبی بزرگ
1856گوستاو فلوبرمادام بواری
نوبل-19491929ویلیام فاکنرخشم و هیاهو
1844الکساندر دوماسه تفنگدار
1719دانیل دفورابینسون کروزو
1908لوسی ماد مونتگمریآن در گرین گیبلز
نوبل-19621939جان اشتاین بکخوشه های خشم
نوبل-19821985گابریل گارسیا مارکزعشق در زمان وبا
1912جین وبستربابا لنگ دراز
1873ژول ورن دور دنیا در هشتاد روز
1984جورج اورول 1984
1605میگل سروانتسدن کیشوت
1868لوییزا می الکاتزنان کوچک
1869لئو تولستویجنگ و صلح
1879فئودور داستایوفسکیبرادران کارامازوف
1927ویرجینیا ولفبه سوی فانوس دریایی
1813جین آستنغرور و تعصب
1847شارلوت برونتهجین ایر
نوبل-19541951ارنست همینگویپیرمرد و دریا
1726جاناتان سویفتسفر های گالیور
1871جورج الیوت میدل مارچ
1853چارلز دیکنزخانه قانون زده
1884مارک تواین ماجراهای هاکلبری فین
1837چارلز دیکنزاولیور توئیست
1901آرتور کانن دویل درنده باسکرویل
1934جیمز کین پستچی همیشه دو بار زنگ میزند
1980کنوت هامسون گرسنه
1860چارلز دیکنزآرزوهای بزرگ
1899جوزف کنراد دلِ تاریکی
1903جک لندن آوای وحش
1962آنتونی برجس پرتقال کوکی
1868داستایوسکیاَبله
1955ولادیمیر ناباکوفلولیتا
1897هربرت جورج ولز
مرد نامرئی
1925 ویرجینیا وولفخانم دالووی
1946 نیکوس کازانتزاکیسزوربای یونانی
1818مری شلیفرانکنشتاین
1851هرمان ملویلموبی دیک
1915 فرانس کافکامسخ
1883رابرت لویی استیونسن جزیره گنج
1632تریسی شوالیهدختری با گوشواره مروارید
1259 قمریملا عبداللطیف طسوجیهزار و یک شب
قرن 7 هجری قمریسعدیبوستان سعدی
قرن 6 هجری قمریمولانا جلال الدین محمد بلخی رومیمثنوی معنوی
1308دانتهکمدی الهی
1602ویلیام شکسپیرهملت
1879هنریک ایبسنخانه ی عروسک
1922جیمز جویساولیس
1908مارسل پروستدر جستجوی زمان از دست رفته
نوبل-19541929ارنست همینگویوداع با اسلحه
نوبل-19691953ساموئل بکتدر انتظار گودو
نوبل-19981995ژوزه ساراماگوکوری
نوبل-19571942آلبر کاموبیگانه
1933آندره مالروسرنوشت بشر
1932لوئی فردینان سلینسفر به انتهای شب
1940ارنست همینگویزنگ ها برای که به صدا در می آیند
1949سیمون دی بوارجنس دوم
1980اومبرتو اکونام گل سرخ
1951دیود سالینجرناتور دشت
1967میخائیل بولگاکفمرشد و مارگاریتا
1886لئو تولستوی
مرگ ایوان ایلیچ
1835انوره دو بالزاکبابا گوریو
1926فرانتس کافکاقصر
1927فدریکو گارسیا لورکاآوازهای کولی
1835هانس کریستین آندرسنقصه های پریان
قرن 8 پیش از میلادهومرایلیاد و ادیسه
1790گوتهفاوست
400پیش از میلادوالمیکیرامایانا
نوبل-19831954ویلیام گولدینگسالار مگس ها
1965هارولد پینتربازگشت به خانه
1816جین آستیناما
1850چارلز دیکنزدیوید کاپرفیلد
نوبل-19621937جان اشتاین بکموش ها و آدم ها
1880گوستاو فلوبرتربیت احساسات
1924توماس مانکوه جادو
1997جی کی رولینگهری پاتر
1985مارگارت آتوودسرگذشت ندیمه
1997آرونداتی رویخدای چیزهای کوچک
1955جی آر تالکینارباب حلقه ها
1982آلیس واکربه رنگ ارغوان
2003خالد حسینیبادبادک باز
1951گراهام گرینپایان رابطه
1995برنهارد شلینککتاب خوان
1910فرانسیس هاجسون برنتباغ اسرارآمیز
1865لوئیس کارولآلیس در سرزمین عجایب
1852هریت بیچر استوکلبه عمو تم
1890اسکار وایلدتصویر دوریان گری
1934آگاتا کریستیقتل در قطار سریع السیر شرق
1944تنسی ویلیامزباغ وحش شیشه ای
1963سیلویا پلاتحباب شیشه
2012فردریک بکمن
مردی به نام اوه

محمدرضا تیموری

نویسنده و گوینده  : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0/5 (0 نظر)