هنریک سین کویچ

در این مقاله می خواهیم زندگی هنریک سین کویچ از سری زندگینامه نویسندگان را بررسی کنیم

هنریک سین کویچ ، نویسنده مشهور لهستانی و برنده ی جایزه ی ادبیات نوبل ، به تاریخ ۵ مه ۱۸۴۸ در یکی از

روستاهای لهستان دیده به جهان گشود. هنریک سین کویچ از خانواده نجبا و ملاکان لهستان بود و

در محیطی دور از شهر پرورش یافت که هنوز سنت ها و آداب ملی در آن به طور کامل رواج داشت.

تحصیلات درخشانی در رشته ادبیات و تاریخ در دانشگاه ورشو انجام داد .

در ۱۸۶۹ به روزنامه نگاری پرداخت و مقاله هائی در زمینه نقد ادبی انتشار داد که

حاکی از معرفت وسیع وی در باره ادبیات خارجی و مسائل اجتماعی بود ، از

این رو بسیار زود در مطبوعات لهستان مقام اول را بدست آورد.

هنریک سین کویچ

هنریک سین کویچ به اصلاح امور اجتماعی و بهبود بخشیدن وضع زندگی کارگران و شرکت جامعه اعتقاد داشت و

بیشتر آثارش نیز در خدمت به ملت و اجتماع بود . به روزنامه نویسی به نوشتن داستان کوتاه و داستان بلند پرداخت.

اولین آثار مانند داستان بلند بیهوده ، داستان کوتاه مستخدم پیر ،  هانیا و سلیم میرزا، زیر نفوذ آثار نویسندگان بزرگ لهستان

اواسط قرن قرار داشت، اما شکفتگی استعداد هنر نویسندگی او بعد از این دوره آشکار گشت.

سین کیویچ از ۱۸۷۶ سفری طولانی آغاز و از فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان، ترکیه و آمریکا دیدن کرد در مدت اقامت در ایالات متحد یک رشته نامه با عنوان نامه های سفر منتشر کرد که بینش دقیق و ادراک او را از سفر نشان می دهد و زیباترین سفرنامه در ادبیات لهستان به شمار می آید.

همچنین داستانهای کوتاهی مانند نگهبان فانوس دریائی که از برجسته ترین داستانهای او محسوب میشود. رمان طرح های ذغالی ، هجوی جانگداز است از وضع غم انگیز دهقانان فراموش شده که در جهالت و سادگی بسر می برند.

این داستان همچون پرده نقاشی برجسته ای است از زندگی توده مردم با هجوی کم نظیر آمیخته با لطافت شاعرانه که سین کیویچ جوان را نویسنده ای پیشرو معرفی کرد. داستان در جستجوی نان ، از وجود اولین دهقانان آزاد لهستان مایه گرفته است، در میان جلگه ها ، داستان عاشقانه لطیفی است و داستان اورسو ، زندگی سیرک بازان آمریکایی را توصیف کرده است.

در کمدی اشتباهات ، زندگی دهقانان با کشمکش های ملال انگیز و خنده آورشان نشان داده می شود که نویسنده در آن توانسته است در میان گوناگونی و انبوهی اشخاص داستان هرشخصیت را جداگانه و با صفات و روحیه خاص نژاد و اصل خود مشخص کند.

هنریک سین کویچ در بازگشت به لهستان دنباله فعالیت روزنامه نگاری و داستان نویسی را گرفت. داستان های این دوره عبارت است از: یانکو موسیقیدان ، فرشته ، بارتک فاتح و مانند آن. داستان تاریخی در زیر یوغ تمایل تازه نویسنده را به حوادث تاریخی نشان می دهد و

به دنبال آن یک سلسله رمان تاریخی انتشار می یابد که استادی فراوان و تسلط نویسنده را در این راه به اثبات می رساند. این سلسله رمان به عنوان رمان سه بخشی به چاپ رسیده که تاریخ لهستان را در قرن هفدهم از نو جان بخشیده است.

اولین داستان از این سلسله داستان آتش و شمشیر است که در چهار جلد به انتشار رسیده است. نویسنده در این داستان تحقیق دشواری انجام داده و کوشش فراوانی به کار برده تا بتواند چهره واقعی دوره ای از تاریخ کشور خود را که بی نهایت درهم و مغشوش و شوم بوده است، پیش چشم بگذارد.

این بخش به شورش قزاق ها اختصاص یافته است. آتش و شمشیر توانست پیروزی عظیمی بدست آورد. دومین داستان طوفان نوح است در شش جلد که حوادث آن به محاصره لهستان به وسیله ارتش سوئد بستگی می یابد به رشته ی تحریر در آمده است.

در این بخش رشادت و فداکاری مردم لهستان برای آزادی سرزمین خود ستوده شده است. سومین داستان عالیجناب و ولودیوسکی است که در سه جلد و درباره جنگ دراز مدت و بی رحمانه عثمانی ها با مردم لهستان نوشته شده است. حوادث این رمان که با حقایق تاریخی وفق می دهد، با بیانی زیبا و پرشکوه بیان شده است.

تصویر طبیعت و وصف خصایص اشخاص از طبقه های مختلف اجتماع مانند حکمرانان، اشراف، روحانیان بسیار برجسته و قابل توجه است. این سلسله رمان تاریخی سه مرحله از سر گذشت غم انگیزی است که به انهدام و از دست رفتن استقلال لهستان می انجامد و روی هم از نظر ساختمان بنای تاریخی و

حوادث شور انگیز و زیبائی شیوه بیان شاهکاری به شمار می آید که بسیار مورد توجه مردم لهستان قرار گرفت و مشهور ترین اثر ادبی لهستان گشت و برای نویسنده اش افتخار و شهرتی بی سابقه به همراه آورد.

سین کیویچ آنگاه به تاریخ روم باستان روی آورد و در ۱۸۹۵ رمان کجا میروی؟ را منتشر کرد که در آن دو گروه دنیای مذهبی یعنی مسیحی ها و مشرکان و کشمکش هایشان را در زمان نرون امپراتور روم نشان می دهد و در ضمن امکانات استخلاص کشور خود را عرضه می کند و

ملت لهستان را با وجود شکستهای پیاپی ظاهری از نظر روحی و اخلاقی شکست ناپذیر می خواند. داستان کجا میروی؟ با وجود عظمت موضوع، محبوبیت عام یافت و بسیار زود به همه زبانها ترجمه شد و شهرت جهانی بدست آورد، نسخه های چاپ شده آن به چندین میلیون رسید و از آن فیلم سینمائی ساخته شد.

رمان تاریخی قهرمان در چهار جلد، مربوط به دوره قرون وسطائی لهستان و چون نمایشگاه گویایی از تصویر طبقه اشراف لهستان و زمین خواران و همچنین تصویر مقامات کلیسائی و نظامی در آن به خوبی هر چه تمام تر بیان شده است. در بیابان و در میان خارها در دو جلد خاطره ای است از

سفر نویسنده به افریقا که آن را به طرز استادانه ای به تصویر کشیده است و تصویر های بسیار فوق العاده ای از آفریقا برای مردمان کشورش ارائه داده است. سین کیویچ در ۱۹۰۵ به دریافت جایزه ادبی نوبل نایل آمد و به اوج شهرت رسید.

وی همه زندگی را وقف خدمت به هم میهنانش کرد و از مسائل میهن اش در برابر اروپا دفاع کرد و با استادی و زبردستی بی نظیر صفحه های افتخار آمیز تاریخ لهستان را به هنگامی که ملت در میان خطرهای فراوان همچنان بر پا ایستاده بود، پیش چشم گذارد.

سین کیویچ همچنین استاد نثر زبان خویش شناخته شده است. شیوه نگارش طبیعی، بی پیرایه و شفاف کوشش و دقت فراوان او را در فن بیان نشان می دهد. آثار سین کیویچ در شصت جلد میان سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۵ به چاپ رسید، اما به سبب آنکه این آثار در باره مسائل خاص لهستان است و دنیای خارج کمتر با آنها آشنایی داشته،

در ترجمه ارزش واقعی خود را از دست داده است. سین کیویچ از بزرگترین نویسندگان کشور لهستان بشمار می آید. وی به تاریخ ۱۵ نوامبر ۱۹۱۶ در سوئیس ، پس از یک عمر فعالیت ادبی ، برای همیشه دیده از دنیا فرو بست.

هنریک سین کویچ

آثار هنریک سین کویچ

  • آتش و شمشیر سیلاب (طوفان)
  • پان میشل
  • بدون تعصب
  • هوس‌های امپراتور (به کجا می‌روی)
  • بچه‌های خاک
  • تصویری از آمریکا
  • با آتش و آهن
  • طوفان نوح

مروری بر آثار هنریک سین کویچ

سین کویچ ، نویسنده ای صاحب ارزش و صاحب سبک در ادبیات لهستان بود. عمده ی آثار او در باب تاریخ ملت لهستان است و دلیل شهرت او در لهستان و ارزش بالای او نیز کتبی است که در باب وطن و به بهانه ی تاریخ وطن اما به محتوای وطن پرستی نوشته است. یکی از ژانرها و گونه های ادبی در ادبیات ، به خصوص ادبیات داستانی ، ژانر تاریخی است.

در واقع ژانر تاریخی در ادبیات داستانی بیان گر یک رخداد حقیقی تاریخی ، نظیر جنگ ، صلح ، قرار داد ، پیروزی ملی ، حوادث ملی و … می باشد که نویسنده با اقتباس از آن ها دست به نوشتن یک رمان می زند. این گونه از رمان ها عمدتا به دو شکل صورت می گیرند.

یا جنبه ی حقیقی دارند و تنها داستانی به موازات حقیقت در طول این نوشته ها به رشته ی تحریر در می آید و یا اینکه یک اقتباس تخیلی از یک ماجرای حقیقی تاریخی صورت می گیرد و نویسنده تخیلات خود را در موازات یک ماجرای حقیقی تاریخی به روی صفحه ی کاغذ می آورد.

البته مورد دوم ، یعنی داستان های تخیلی تاریخی امروزه رنگ باخته اند و جایشان را به داستان هایی داده اند که با یک رویکرد پیرنگی به تاریخ نگاه می کنند و از تاریخ تنها برای پردازش های زمانی و مکانی بهره می گیرند.

حال اگر بخواهیم یک مقدار دقیق تر در مورد این ژانر ادبی و این سه حالت صحبت کنیم ، باید این چنین بگوییم که مثال ها بسیار برای ما کارساز خواهند بود. در مثال زدن هم هیچ چیز بهتر از مثال ملموسی که همه ی مخاطبین با آن درگیر بوده باشند ، نیست. در باب ژانر تاریخی ، بهترین مثالی که می توانیم داشته باشیم ، ذکر حماسه ی دفاع مقدس است.

در واقع امروزه ما رشته ای حتی با نام ادبیات پایداری داریم که به طور خاص به این بخش از ادبیات ما می پردازد. اما ارتباط آن با مثال ما چیست ؟ فرض کنید که شما یک کتاب در مورد جنگ می خوانید و در آن خاطرات و روایت های جنگ به طور عینی ذکر شده است و از

زبان کسی که در جنگ بوده و یا از جنگ چیزهایی شنیده تالیف و یا گردآوری شده است. در واقع این داستان می شود یک داستان حقیقی که از یک واقعه ی تاریخی الهام گرفته شده است و به رشته ی تحریر در آمده است.

اما صورت دوم ، یعنی یک داستان خیالی بر اساس یک تاریخ حقیقی ، می تواند نمونه ای از داستان هایی باشد که از حمله ی اسکندر به ایران و یا جنگ ایران و توران الهام گرفته شده و نوشته شده اند. جز موارد تاریخی ، ما هیچ دیالوگ ، هیچ صحنه پردازی و هیچ شخصیت پردازی از این شخصیت ها نداریم ،

اما نویسنده ای ، کما اینکه بسیار هم هستند ، ذوق آزمایی می کنند و تخیل خود را به پرواز در می آورند و داستان را بصورت خیالی باز سازی می کنند تا به یک داستان و رمان ادبی برسند. این هم از نوع دوم .

اما نوع سومی که برایتان بیان کردیم و گفتیم که تازگی ها هم بسیار مد شده است ، داستان هایی است که پیرنگ تاریخی می گیرند اما هیچ تاریخی نیستند. به عنوان مثال نویسنده ای می آید و با استفاده از بمباران تهران در دهه ی ۶۰ یک روایت عاشقانه می سازد.

در واقع این روایت عاشقانه ، هیچ ارتباطی به جنگ و بمباران ندارد و تنها فضای تاریخی و الهام پیرنگی آن صورت داستانی به آن داده است. پس این موراد را نیز به عنوان بخشی از درس هایی که در زندگینامه ی نویسندگان در اختیارتان قرار دادیم ، بخاطر داشته باشید.

اما در باب سن کویچ ، باید به این امر اشاره کنیم که وی داستان هایی می نوشت از نوع نخست این ژانری که خدمتتان عرض کردیم. این کار و این ژانر نوشته ها برای تاریخ ادبیات هر کشور بسیار ضروری می باشند ، چرا که اگر خاطرتان باشد یکی از رسالت های ادبیات ذکر این نکته بود

که بیانگر تاریخ شفاهی و کتبی از دید یک نویسنده است و این متون می توانند شمای درستی از اتفاقات یک قرن یا یک دوره ی تاریخی بدهند.

از این رو کتاب های سن کویچ دارای ارزش های تاریخی و روایی بسیار برای مردم لهستان است و هر کدام از این کتاب ها نیز گنجینه ای در عالم ادبیات جهان محسوب می شوند. در ادامه بخشی از جملات قصار کتاب های سن کویچ را با هم مرور می کنیم :

  • زندگیسزاوار خنده است، بنابراین مردم به آن می‌خندند.
  • خداوندبر جهان حکومت می‌کند، نه نرون.
  • هر کس زیبایی را دوست دارد قادر به دوست داشتن زشتی نیست، ممکن است کسی به خدایان ما ایمان نداشته باشد، اما ممکن است آنها را دوست داشته باشد.

شاید این مطالب رو هم در حوزه نویسندگی دوست داشته باشید

آموزش نویسندگی
صد رمان برتر جهان
تبلیغ نویسی
نامه عاشقانه
دریافت شابک
انشانویسی
خاطره نویسی
قصه کودکانه
چاپ کتاب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *