شارل پگی
  • زندگینامه شارل پگی ، شاعر بلند آوازه ی فرانسوی و از بزرگان پژوهش در حوزه ی ادبیات ، به تاریخ ۷ ژانویه ی ۱۸۷۳ در فرانسه دیده به جهان گشود .

    شارل پگی یکی از بزرگترین شاعران فرانسه و جز افتخارات ملی فرانسه در حوزه ی ادبیات و شعر و شاعری می باشد .

    گرایش های وی به مکتب های فلسفی از جمله ملی گرایی و سوسیالیسم ، مایه ی شهرت وی در طول تاریخ ادبیات جهان است .

    پدر شارل پگی از خانواده دهقانان و باغداران بود که چند ماه پس از تولد شارل در گذشت. شارل که در مدرسه محلی مورد توجه قرار گرفته بود، توانست با دریافت کمک خرج در دبیرستان اورلئان به تحصیل جدی در ادبیات بپردازد .

    پس از آن در ۱۸۹۱ به پاریس رفت تا در امتحانات ورودی دانشسرای عالی شرکت کند . شکست در امتحان موجب شد که پگی به خدمت نظام برود. پس از سه سال بار دیگر در امتحان شرکت کرد و موفق شد که در ۱۸۹۳ به دانشسرای عالی وارد شود .

    در این دوره شارل از مذهب روی برتافت و به سوسیالیسم توجه یافت و طبع آزادی خواهش به مقررات خشک دانشگاهی تن در نداد .

    پس به اورلئان نزد مادرش رفت و انجمن دانشجویان سوسیالیست را تأسیس و در ۱۸۹۶ بی آنکه مدرکی بدست بیاورد ، دنباله تحصیل را رها کرد. پگی پس از دو سال کار مداوم اثر خود به نام ژاندارک را در ۱۸۹۷ انتشار داد .

    سرگذشت ژاندارک که از افکار نوجوانی او و از ایمان مذهبیش مایه گرفته بود، رنگ سوسیالیسم و انسانیت به خود گرفت و کتاب به کسانی اهدا شد که زندگی را وقف درمان دردهای بشر کرده و عمر را در راه برقراری سوسیالیسم جهانی سپری کرده اند .

    پگی با خواهر یکی از دوستانش ازدواج کرد و توانست در ۱۸۹۸ با کمک زنش و با شرکت چند تن از دوستان، کتابفروشی سوسیالیستی در کارتیه لاتن پاریس دایر کند. اما بعدها با همکارانش اختلاف پیدا کرد .

    شارل پگی

    مطلب پیشنهادی : نامه عاشقانه

    این اختلاف بر سر موضوع دریفوس افسر فرانسوی بود که محاکمه اش به اتهام جاسوسی سر و صدای فراوان بر پا کرد و جوانان فرانسوی را در دو جبهه موافق و مخالف قرار داد . شارل پگی در ۱۹۰۰ نشریه دفتر های دو هفتگی را بنیان گذارد که انتشار آن تا زمان مرگش که در جنگ و در جبهه مارن اتفاق افتاد، ادامه داشت .

    این نشریه از بی سابقه ترین نشریه های ادبی فرانسه در نوع خود بود. مطالبش از دوره سمبولیسم آغاز می شود و به زمان نویسنده می رسد و شامل اندیشه های مختلف و مباحث گوناگون در قلمرو افکار است با بینشی صریح و روشن به تببین آن ها پرداخته است .

    قدرت خستگی ناپذیر پگی در القای فکر و پرخاشگری و حساسیت فراوان و همچنین نظریه هایش همه در سلسله نوشته های این دفتر آشکار می گردد. پگی در واقع خالق روش تازه ای است در ادراک مختلط ادبیات و سیاست و مذهب که تمام عمر را نیز صرف آن کرده است .

    وی برای ادراک عمق و عظمت عالی انسانی و عالم هنر، هم با اشارات و کنایات سمبولیسم مخالف است و هم با صراحت ناتورالیسم و تعادلی ما بین این دو مکتب را راهکار حل این دعوای تاریخی ادبی می داند. در ۱۹۰۵ واقعه شوم و ناگهانی که در تنجر رخ داد، وضع فکری و نظر سیاسی پگی را دگرگون ساخت .

    وی که تا آن زمان طرفدار صلح و روش مسالمت آمیز روابط جهانی بشری بود، ناگهان در برابر تهدید ارتش آلمان حقیقت وطن پرستی و بستگی خاص خود را به کشور فرانسه احساس کرد و فقدان تعصب و غرور ملی را در گروه روشنفکران دست چپ چون نقصی بزرگ تلقی کرد . پس از آن در سراسر زندگی از بقا و مداومت سنتهای ملی و امور معنوی کشورش چون امری حیاتی دفاع کرد و کتاب میهن ما را در ۱۹۰۵ انتشار داد که نقطه آغاز تحول روحی و فکری او بود به سوی میهن پرستی و تعصب ملی که بعدها در تمامی آثار او می توان بارقه های تفکر این کتاب را دید. این کتاب به نوعی محرکه ی وی و مانیفست وی برای نوشتن دیگر کتاب های او تا به پایان عمر بود .

    مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی

    پگی از ۱۹۰۸ به مذهب گرایید ، اما به سبب طرفداریش از آزادی مذهب و ازدواجش بر حسب قوانین عرف، نه شرع، در های کلیسا جز در شب مرگ به رویش باز نشد. مذهب پگی نوعی مذهب شاعرانه بود بدون قید و مستقل از هر نوع قانون خشک مذهبی و این امر مورد قبول کلیساییان نبود .

    مسائل مربوط به خدا در وجود پگی با نوعی عرفان آمیخته بود. جوانی ما در ژویه ۱۹۱۰ در یازدهمین دفتر از سلسله دفترهای دو هفتگی انتشار یافت و از مهمترین نوشته های او در باره مشاجره های مربوط به دریفوس بشمار آمد. اثر پگی به نام ژاندارک که در زمان انتشار رنگی سوسیالیسم داشت ، در ۱۹۱۰ و پس از تحول روح مذهبی او تغییر اساسی یافت و با عنوان سر رحمت ژاندارک منتشر شد .

    دفترهای دو هفتگی نیز از سوسیالیسم گذشته به سوی مذهب جدید و محافظه کارانه پگی سوق داده شد که از طرف مخالفان مورد حمله شدید قرار گرفت و موجب شد که پگی در فرصتی مناسب، به طور وضوح از مذهب به صورت کلیسائی آن و از مقامات کلیسائی که در نظر او مسئول سلب ایمان و اعتقاد توده مردم از مسیحیت می شود، در  اثر خود به نام حکیم الهی جدید انتقاد شدید به عمل بیاورد. پول در ۱۹۱۳ ششمین دفتر از دفترهای دو هفتگی را تشکیل می دهد، که تنها یک بخش آن با عنوان نوشته مناسبت دارد و در بقیه ، مسائل مختلف دیگر مطرح شده است .

    کلییو در ۱۹۱۷ پس از مرگ پگی در جلد هشتم آثار کاملش به چاپ رسید. کتاب کلییو در واقع وصیت نامه ی پگی است که افکار ملال آمیز نویسنده را در باره پیری و خستگی ناشی از آن نشان میدهد.

    جهش تغزلی در آثار پگی از ۱۹۰۹ شروع شد که خود نشانه ای از برهم خوردن تعادل درون او بشمار می آمد . پگی به رغم ایمان بازیافته، احساس ضعف می کرد و پیشرفت اجتماعی در نظر او چون دانه ای فریبنده می آمد که برای به دام انداختن صید گسترده شده و عرفان، آن قلمرو شاعرانه و زیبا، جای خود را به سیاست و مشاجره های فکری و مادی عصر داده است. پگی دیگر احساس می کرد که باید برای خود زندگی کند و در مسائل الهی و اخلاقی مشترکا مستغرق شود .

    کتاب دهلیز اسرار دومین فضیلت در ۱۹۱۱ به عنوان چهارمین دفتر از سیزدهمین سلسله دفترهای دو هفتگی انتشار یافت و مقصود از دومین فضیلت امید به زندگی است. به گفته رومن رولان این اثر از نظر موضوع شاهکاری  بی همتا در ادبیات همه اعصار است. از آثار شاعرانه پگی بافته ها ، حوا و رباعیات است که شامل تفکرات و نیایش های پگی است. پگی همچنین در فرصت های مناسب نوشته های تحقیقی قابل توجهی درباره آثار ادبی و فلسفی انتشار داده که از آن : ویکتور ماریا کنت هوگو از همه شهرت بیشتری دارد .

    شارل پگی در این کتاب به یک مبارزه در حمایت از استاد فلسفه اش دست زده است. از طرفی مبارزه با استادان روشنفکر و دست چپی دانشگاه سوربون که قصد داشتند معلومات مدرسه ای خود را از راه علومی مانند جامعه شناسی به شاگردان تحمیل کنند، از طرف دیگر مبارزه با محافظه کاران و کاتولیک های دست راستی مد نظر او بوده است .

    مجموعه آثار شارل پگی در پانزده جلد میان سالهای ۱۹۱۷ و ۱۹۳۴ بچاپ رسید و آثار کامل منظوم وی در ۱۹۴۱ منتشر شد شارل یکی از طرفه نویسندگان بزرگ عصر خود به استثنای بارس مورد تحقیر قرار می گرفت ، اما بعدها پیشرو گروهی از نسل جوان گشت و آثارش مهمترین آثار در طول نیم قرن به  شمار آمد ، حتی مقامات دانشگاهی نیز آن را ستودند .

    شیوه نگارش شارل پگی چنان است که دست یافتن به اندیشه هایش را دشوار می سازد، نثرش همراه با تکرار خستگی ناپذیری است که تازگی و ابتکار فکری او را از چشم عامه مردم دور نگه میدارد و این رمز موفقیت او در طول دوران کاری اش بوده است. وی به تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۱۴ جهان را برای همیشه بدرود گفت .

    آثار شارل پگی

    • میهن ما
    • جوانی ما
    • ژاندارک
    • حکیم الهی جدید
    • پول
    • دهلین اسرار دومین فضیلت (امید)
    • مجموعه آثار

    مروری بر آثار شارل پگی

    شارل پگی ، یکی از افتخارات ادبیات جهان و فرانسه است. نوشته های او ، خصوصا در باب ادبیات منظوم ، هنوز هنوزه پس از گذشت سالیان سال ، طراوت خاص خودش را حفظ کرده است و جز برترین آثار ادبی تاریخ ادبیات جهان محسوب می شوند. آنچه که آثار شارل پگی را متفاوت از دیگر آثار ادبی زمانه ی خویش می کرده است ، پویایی کارهای او به لحاظ ساختار بوده است .

    این پویایی هم در نوشته های  خویش دیده می شده است و هم در طرز فکر وی . اگر دقت کرده باشید و متن زندگی نامه را به دقت خوانده باشید ، او انسانی بسیار متفکر و اندیشمند و بود و برای زندگی خود فلسفه ی خاصی داشت.او انسانی ملی گرا بود و برای وطن خود بسیار ارزش قائل بود. از سوی  دیگر اما برای مذهبی بودن خود نیز قواعد خاصی داشت .

    هر چند که این قواعد به هیچ طریق توسط مذهبیون آن دوره مورد قبول نبوده است ، اما وی سعی داشت که تفکر خود را غالب بر قدرت مذهبیون کند و این نشان از استوار بودن اندیشه ی وی دارد که سعی می کرد با دیدگاهی فلسفی و اندیشمندانه تفکر خویش را فریاد بزند .

    اما بعد ، این تفکر ، در آثار او نیز تاثیرات بسیاری گذاشت. وی در نوشته هایش همیشه یک روند صعودی را دنبال می کند و هر اثری که از وی منتشر شده است ، بلا شک بهترین اثر او تا نشر اثر بعدی بوده است. این نویسنده ی بزرگ نیز در ایران مهجور واقع شده است. از این رو به عنوان یک ایده هم به لحاظ اقتصادی هم به لحاظ ادبی ، این است که به سراغ این نویسندگان و شاعران بروید و آثار آن ها را در ایران ترویج دهید .

    مطمئن باشید که حمایت های تیم مطالعاتی استاد تیموری نیز همراه شما خواهد بود. اما بعد ، بخشی از گفته ها و نوشته های او را که به طور اختصاصی توسط تیم مطالعاتی استاد تیموری ترجمه گردیده است را با هم مرور می کنیم و سعی می کنیم که در صداقت بیان افکار نویسنده وظیفه ی آگاهی بخشی را به ثمر برسانیم .

    • برای هر نویسنده ای در این دنیا ، کلمات جنس مختلفی دارند. هرگز به این فکر نکنید که نویسنده ها یک سری کلمه در فکرشان دارند و آن ها را روی کاغذ می آورند . هرگز اینطور فکر نکنید که نویسنده ها یک دیکشنری در ذهن دارند. نه اصلا اینطور نیست . نویسنده اگر نویسنده باشد ، کلمات برایش فرق می کنند. کلمات برای او هویت دارند. البته این را رد نمی کنم که بعضی از نویسنده ها کلمات را از کتاب داخل جیب پالتویشان بیرون می کشند و بعضی نویسندگان دیگر از پس قطره های اشک ، کلمات را استخراج می کنند. بهرحال باید فرقی بین نویسنده ها باشد. یکی توی جیب پالتو می رود و آن یکی تبدیل به قطره ی اشک دیگری می شود. این ماجرای کلمات و نویسندگی است .
    • اگر روی قاعده بخواهیم بگوییم ، ما باید همیشه آنچه را که می بینیم به زبان بیاوریم . اما متاسفانه این روزها طوری شده است که تنها به آن چیز هایی که می بینم ، نگاه می کنیم. همین و بس. ما هم مثل دیگران تماشاچی بازی رخدادها هستیم. حال این میان هم هستند کسانی که آنچه گفته می شود را می بیند . که آن را دیگر نمی دانم چه عوالمی دارد .

    شاید این مطالب رو هم در حوزه نویسندگی دوست داشته باشید

    آموزش نویسندگی
    صد رمان برتر جهان
    تبلیغ نویسی
    نامه عاشقانه
    دریافت شابک
    انشانویسی
    خاطره نویسی
    قصه کودکانه
    چاپ کتاب

    0 پاسخ

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *