کارل اشپیتلر

کارل اشپیتلر و هر آنچه درباره زندگی و آثارش باید بدانید

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” کارل اشپیتلر ” ، شاعر سوییسی آلمانی و خالق اثر جاودانه “بهار المپیک” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

مطلب پیشنهادی : نامه عاشقانه

زندگی نامه

کارل اشپیتلر ، شاعر نام آشنای سوئیسی به تاریخ 24 آوریل 1845 در لستل سوییس دیده به جهان گشود. او ملیتی سوییسی آلمانی دارد و یکی از بزرگترین شاعران زمانه ی خویش و جهان ادبیات است. او توانست در طول عمر ادبی خویش جایزه ی نوبل را در سال 1919 از آن خود کند. اشپیتلر از خانواده ای متوسط بود، تحصیلات خود را در شهر بیل Bale و زوریخ و در دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg در رشته حقوق و الهیات به ثمر رساند. در آغاز به شغل آموزشی پرداخت ومدت هشت سال با سمت معلمی در پترزبورگ اقامت کرد.

در ۱۸۸۰ به سوئیس بازگشت و در برن به تدريس و روزنامه نگاری اشتغال یافت و پس از دست یافتن به ارثیه قابل توجهی به کار مستقل نویسندگی روی آورد.

طرز تفکر و ساختمان روحی اشپیتلر به نیچه، فیلسوف آلمانی شباهت بسیار دارد و آنچه که بسیار مشخص است این می باشد که میان آن دو دوستی نزدیکی وجود داشت، چنانکه خود در اثرش به نام روابط من با  نیچه که در ۱۹۰۸ انتشار داده، از این دوستی سخن گفته است. اشپیتلر در ۱۸۸۱ پرومتئوس د ایپمتئوس را منتشر کرد که حماسه ای بود در نثری آهنگین و کتاب چنين گفت زردشت اثر نیچه را بیاد می آورد، اگر چه از لحاظ تاریخ انتشار بر آن تقدم دارد.

اشپیتلر با آنکه میل داشت که قبل از هر چیز شاعر حماسه های بزرگ باشد و به آثار تغزلی خود به چشم آثار درجه دوم می نگریست، اشعار تغزلی دلنشین و جالبی سرود مانند پروانه ها و بالادها را سروده است که در نوع خود بسیار اعجاب بر انگیز است. این خصیصه شاید به جرات در تمامی شاعران اروپایی وجود داشته است که قصد داشته اند شاعری حماسی باشند.

در واقع این امر نیز نشات گرفته از این تفکر اروپایی ها است که آثار حماسی تاریخ ساز ترند و این تاریخ سازی امکانی را برای آن ها ایجاد می کند که ماندگار تر جلوه کنند. در واقع این تفکر ابتدا به امر از آثار یونانی برگرفته شده است. چرا که اگر به آثار یونانی نگاه کنید در می بیاد که مهد ادبیات ماندگار و نامیرا در یونان واقع شده است.

مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی

یونانی ها توانستند با نگرشی نو به حماسه در طی قرون بسیاری زمام ادبیاتت جهان را به دست بگیرند. همین امر باعث شد که بسیاری از ادیبان جهان نیز با تکیه بر این امر که می توان با حماسه سرایی موفقیت های بسیاری در حوزه های مختلف ادبیات بدست آورد و ماندگار شد ، راه حماسه سرایی را در پیش گرفتند.

این در حالیست که اگر به شعرهای جانبی آن ها که در سبک ها و قالب های دیگرست نگاه کنید ، در می یابید که آن ها به چه میزان به خویش خیانت کرده اند.

چرا که هر کدام از آن اشعار یک شاهکار محسوب شده و صد ها هزار برابر از حماسه پردازی های آن ها جایگاه بهتری داشته است. .در ۱۸۹۸ مقاله های ادبی خود را به نام حقايق خندان منتشر کرد که جنبه هجوآمیز داشت. اشپیتلر در داستان نویسی به مکتب ناتورالیسم وابستگی داشت و اولین رومان خود را به نام ستوان کونراد در ۱۸۹۸ انتشار داد. نویسنده در این داستان پدر سودجو و مستبدی را که صاحب مهمانسرایی است در برابر کونراد، پسرش که جوانی روشنفکر و دارای طبعی ظریف تر است، قرار میدهد و مبارزه دائمی آنان را در تغییر وضع مهمان خانه نشان میدهد. حوادث چنان است که پسر غالب می شود و پدر کنار می کشد و اداره مهمانسرا را به پسر وا می گذارد، اما چیزی نمی گذرد که به هنگام غروب آفتاب دهقانانی که در مهمانسرا به نزاع سختی پرداخته بودند، بازمی گردند و کونراد را می کشند. غروب آفتاب نقطه اصلی داستان را تشکیل می دهد و توجه نویسنده را به زیبائی آشکار می سازد.

اثر بسیار بدیع و مبتکرانه اشپیتلر در ۱۹۰۶ با عنوان ایماگو منتشر شد که در واقع زندگینامه نویسنده است و در آن حمله بسیار تندی به جامعه و سنت های طبقه کاسب پولدار شده است. این اثر به سبب تحقیقات وسیع در روانکاوی، خاصه قسمتی که به عالم رؤیا بستگی می یابد، از اهمیت بسیار برخوردار است.

اشپیتلر پس از این اثر در ۱۹۰۶ نغمه های ناقوس را ساخت که خود در باره آن گفته است: «پس از عذاب دوزخی که در نوشتن کتاب ایماگو تحمل کرده ام ، این منظومه برایم راه نجاتی محسوب می شد و گوئی مرا به فضای لاجوردین پرواز می داد.» اثری که موجب شهرت اشپیتلر در سراسر اروپا  شد کتاب بهار المپیک است که منظومه ای است در پنج بخش و سی و چهار بند. اولین چاپ این منظومه در چهار جلد میان سالهای ۱۹۰۰ و ۱۹۰۶ و چاپ کامل آن در ۱۹۱۰ انجام گرفت.

قهرمانان منظومه خدایان اساطیری یونان اند که اشپیتلر به آنان چهره ای کاملا تازه بخشیده است. چشم اندازها بیشتر طبیعت سوئیس را نشان می دهد تايونان عهد باستان را و همین اختلال سوئیسی با افسانه های اساطیری یونان به منظومه شکلی دلپذیر داده است. بهار المپیک همه جنبه های هنری اشپیتلر را در بر دارد مانند جنبه حماسی، تغزلی و طنز و از آن پا فراتر بگذاریم در می یابیم که به چه میزان اشپیلتر توانسته است ، داستان و منطومه سرایی را با شاخه هایی از انسان شناسی چون جامعه شناسی و فرهنگ پژوهی گره بزند و اثری خلق کند که شایستهی تقدیر باشد. این اثر بسیار بدیع و پرقدرت و خیال انگیز ایلیاد قرن بیستم بشمار می آید که خدایان و مردم آن هموطن سوئیسی هایند.

مطلب پیشنهادی : قانون جذب

پیروزی اشپیتلر به وسیله انتشار دومین منظومه اش به نام پرومتئوس شکيبا کاملا آشکار گشت. این منظومه در دو قسمت و هشت بند در ۱۹۲۴ انتشار یافت واتری بزرگ و ممتاز بشمار آمد که از خوشاهنگی و ساختمان کامل و تخیل قوی و زیبائی برخوردار بود. نکته قابل توجه این است که اشپیتلر با وجود نفوذی که از المان و نیچه فیلسوف آلمانی پذیرفته، نسبت به این کشور نظر خوشی ابراز نداشته است و این احساس را در طی جنگ جهانی اول در بحث پر سر و صدایش با عنوان نقطه نظرها سوئیسیها نشان داده و در آنها اصول بیطرفی دولتها را عرضه کرده است.تاریخ مرگ وی را 29 دسامبر 1924 ذکر کرده اند.

آثار

  • اکسترا موندانا
  • پروانه‌ها
  • حقایق خندان
  • بهار المپیک
  • نغمه‌های ناقوس
  • تخیل
  • در نخستین تجربه‌هایم
  • فریدلی کالدری

شاید این ها را هم دوست داشته باشید

داستان دو قورباغه
استاد تیموری

نویسنده   : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *