کارلو گولدونی

کارلو گولدونی ، نمایشنامه نویس مشهور ایتالیایی و از برترین نویسندگان تاریخ ادبیات نمایشی جهان ،

به تاریخ ۲۵ فوریه ی ۱۷۰۷ دیده به جهان گشود.

گولدونی در ونیز زاده شد، تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه پادرا انجام داد.

پس از آن چندی در ونیز و پیزا به وکالت دعاوی پرداخت و در ضمن به تئاتر که از نوجوانی به آن علاقه بسیار داشت،

روی آورد و برای گروهی از بازیگران تئاتر و نیز چندین نمایشنامه نوشت ؛ در ۱۷۳۴ نمایشنامه بلیساریو را به وسیله همین گروه

بر صحنه آورد که با پیروزی بسیار همراه گشت و سر آغاز شهرت نویسنده بشمار آمد.

پس از آن با گروه بازیگران به سفر نمایشی پرداخت و در ضمن همین سفرها بود که با دختری به نام نیکولتا کونیو ازدواج کرد.

گولدونی در آثار نخستین خود طرح هائی برای کمدیا دلارته می ساخت که بر مبنای بدیهه گوئی و

سخره گرفتنی از اعمال و گفتار رایج بنا شده بود و نزد تماشاگر از

محبوبیت بسیار برخوردار بود. اولین کمدی گولدونی در شیوه تازه به نام زن دلاور در ۱۷۴۳ بر صحنه آمد.

پس از آن کارلو گولدونی از شغل وکالت دست کشید و همه وقت خود را به تئاتر مصروف داشت و به

گروه نمایشی مدباک پیوست و به طور رسمی شاعر کمدی نویس این گروه گشت و

مدت پنج سال در سانتو آنجلو ،بدون هیچ وقفه ای ، با سرعتی شگفت انگیز به نوشتن کمدی پرداخت که همه آنها با پیروزی قاطع همراه گشت.

از آن جمله بیوه زن حیله گر  می باشد که نخستین بار در ۱۷۴۸ در سه پرده بر صحنه آمد و تحول تئاتر به وسیله گولدونی را آشکار ساخت.

مطلب پیشنهادی : نامه عاشقانه

این نمایشنامه بر این داستان استوار است که بیوه ی زیبایی مورد علاقه چهار نجیب زاده از چهار ملیت قرار می گیرد

که هر یک نمونه ای از گروه خاص بشری را عرضه می کند. یکی جوانمرد و

بلند همت و مردی اهل عمل است ، دومی پر هیاهو و مردی جذاب ، سومی ترسو و بد دل و چهارمی خیال پرداز و پر احساس.

بیوه برای آزمایش این چهار تن در لباس و صورت هموطنان هر یک از آنان به مصاحبت شان می پردازد و

نتیجه آن می شود که سه نفر اول به زن هموطن خود ابراز علاقه می کنند. تنها آخرین کس به عشق نخستین خود وفادار می ماند.

کمدی خانواده عتیقه فروش  در سه پرده نخستین بار در ۱۷۴۹ بر صحنه آمد. موضوع افسانه ای این کمدی به

نمایشنامه های رایج دوره های قبل باز می گردد، اما از غنا و رنگارنگی و تازگی بسیار بر خوردار است و

نوعی کمدی آداب و رسوم بشمار می آید با بینشی قوی و واقع بینی دقیق گولدونی که در آن بسیار واضح است.

پس از آن تنها در سال ۱۷۵۰ شانزده نمایشنامه خلق کرد که معروفترین آنها عبارت است از: دروغگو که در ۱۷۵۰ در

ونیز بر صحنه آمد و قهرمان آن جوانی است که خود را به دلدار ،

سازنده آهنگی معرفی می کند که دیگری زیر پنجره او می نوازد و به دنبال این دروغ به دروغهای دیگر می پردازد.

کمدی طنازانه و هجو آمیز دروغگو به سبب تحرک فراوان و بازی های پر شور بسیار مورد پسند عامه قرار گرفت و

قهرمان آن از اشخاص فراموش نشدنی تئاتر گولدونی و بعدها الهام بخش بسیاری از کمدی نویسان گشت.

کمدی پچ پچ زنانه ، در سه پرده ریش خندی بود از زندگی زنان ونیزی که زمینه بسیاری از آثار کارلو گولدونی قرار گرفته است…

کارلو گولدونی

مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی

کامپیلو دیگر نمایشنامه ای از او بود که به روایت میدان کوچکی  که زنان برای وراجی در آن جمع می شوند و

در باره حسادت ها وعشق های چند دختر و پسر جوان به پر گوئی می پردازند ، می پرداخت.

این کمدی از نظر فن نمایش و حرکت ها و اشاره ها از استادی کامل برخوردار است و به

سبب خوشاهنگی و دلنشینی و وزنی که شاعر به قطع و وصل گفتگوهای زنان می دهد، از قالب کمال مطلوب بهره مند شده است.

کمدی روستاییان در لهجه ونیزی در ۱۷۶۰ اجرا شد و شاهکار گولدونی محسوب گشت و

بعضی از صحنه های آن زیباترین صحنه در تئاتر طنز ادبیات نمایشی بشمار آمد.

این کمدی که آداب و رسوم اجتماعی خاصه دخالت تام پدران و مادران را در امر ازدواج فرزندانشان عرضه می کند،

با طبع سالخوردگان و گروهی از زنان سازگار نیامد، اما با استقبال عامه مردم رو بر و گشت.

کارلو گولدونی در این نمایشنامه از کمدی انفرادی فراتر رفته و به کمدی اجتماعی و آداب و رسوم پرداخته و

در آن محیط های مخالف و گروهی را که پایبند عادات و سنت هایند و دسته ای را که با این آداب و رسوم در ستیزند، روبروی هم قرار داده است.

کمدی جنون ییلاق رفتن در سه پرده در ۱۷۶۱ بر صحنه آمد،

شامل سه بخش که به زندگی در ییلاق اختصاص یافته است. پدری با دختر و دوست خود لئوناردو و خواهرش به ییلاق می روند.

لئوناردو که به دختر دل بسته است می خواهد در طی سفر در کنار او بنشیند،

اما پدر یکی دیگر از عشاق دختر خویش را به کنار او دعوت می کند، همین امر موجب برانگیختن حسادت ها و خشم ها و پیش آوردن حوادث می گردد.

تصویر گویائی که از محیط و آداب و رسوم ساخته شده و هجو دلپذیری که از جامعه

کسبه پولدار بعمل آمده که برای پوشیدن لباس های باب روز و دست زدن به مخارج افراطی بر یکدیگر پیشی می گیرند و

تجسم پوچی مکر زنانه در دختر، همه اینها نمایشنامه را به صورت شاهکار گولدونی در آورده است.

کارلو گولدونی در ۱۷۶۱ از طرف کمدی ایتالیائی پاریس برای شغلی دو ساله به فرانسه دعوت شد

که با اکراه پذیرفت و پیش از عزیمت با نمایش کمدی استعاری یکی از

آخرین شبهای کارناوال با مردم ونیز خداحافظی کرد، در حالی که مردم مسحور شده فریاد می زدند :

«زود برگرد» ، اما گولدونی هر گز برنگشت و در ۱۷۶۲ با زن و پسر و برادرش به پاریس عزیمت کرد،

در آنجا نیز سرخوردگی یافت و در کمدی ایتالیائی ناچار شد از نو به شکلی از تئاتر سر فرود آورد که مدتها آن را کنار گذاشته بود .

پس از دو سال اقامت در پاریس، گولدونی برای تدریس زبان ایتالیایی به دختران لوئی پانزدهم در

ورسای اقامت کرد، اما به سبب پیشامد های ناگواری که در خانواده سلطنتی وارد شد، آموزش زبان ایتالیائی فراموش گشت.

کارلو گولدونی در حالی که مستمری خود را دریافت می کرد، به پاریس باز گشت و به نوشتن پرداخت و آثار به زبان فرانسوی انتشار داد،

از آن جمله کمدی بدخوی نیکوکار است که به سال ۱۷۷۱ در سه پرده در پاریس اجرا شد و

موضوع آن عدم تفاهم سال خوردگان با جوانان و اغتشاشی است که بر اثر آن بوجود می آید.

این اثر پیروزی بسیار یافت، به نوزده زبان ترجمه شد و به سرعت میان آثار ادبی رایج جای گرفت.

مطلب پیشنهادی : قانون جذب

آخرین کمدی معروف گولدونی کمدی خسیس با شکوه و جلال در ۱۷۷۳ نتوانست به پیروزی های گذشته دست یابد،

با این حال سرشار از نکته های ظریفی است که به قهرمان نمایشی چهره ای بدیع می بخشد و

بدین طریق از خساست او پرده می افکند، چیزی که او را از قهرمان نمایشنامه خسیس اثر مولیر ممتاز می سازد.

کارلو گولدونی در ۱۷۷۶ بار دیگر به ورسای دعوت شد و پس از چندی که احساس کرد دیگر نمی تواند با

محیط در بار سازگار شود، با تغییر شغل به پاریس منتقل گشت و سیزده سال آخر عمر را آنجا گذراند و به

تنظیم خاطرات پرداخت. این اثر که زندگینامه نویسنده است در ۱۷۸۷ که سال پایان آن است به زبان فرانسوی در سه بخش منتشر شد.

بخش اول دوران کودکی، زندگی در خانواده، وضع تحصیلی، شوق به تئاتر ،

اولین عشق ها و سفر ها و اقامت های نویسنده را در شهرهای گوناگون و سرانجام ازدواج او را در بر دارد.

دومین بخش که تقریبا خلاصه ای است از کمدی های گولدونی، از پیشرفت تدریجی که در آثارش پدید می آید و

در ضمن از زندگی کمدی نویسان ایتالیائی، اطلاعاتی به خواننده می دهد.

سومین و آخرین بخش به اقامت نویسنده در کشور فرانسه اختصاص می یابد و مشاهده ها و نظرهای او را در باره بازیگران و آثار نمایشی

مانند نمایشنامه های مولیر بیان می کند، همچنین تصویر صادقانه ای از دربار و

درباریان در عصر پادشاهی لوئی پانزدهم و شانزدهم پیش چشم می گذارد که جاندار ترین و گویا ترین تصویری است از دوره قبل از انقلاب.

خاطرات را می توان آخرین نمایشنامه گولدونی در باره زندگیش دانست که او را هنرمندی بزرگ و

در عین حال انسانی شرافتمند معرفی می کند. پس از انتشار خاطرات گولدونی شش سال مشقت بار و

پر حادثه ای را گذراند و او که به اغتشاش های سیاسی عادت نداشت، در آشفتگی انقلاب، خود را از دست رفته دید،

سلامتش متزلزل شد و قطع مستمری از طرف حکومت جدید نیز بیش از پیش بر اضطراب اش افزود تا سرانجام در

خانه ای محقر و در میان فقر کامل در گذشت، در حالی که از خبر برقراری دوباره مستمریش آگاه نشد.

آثار نمایشی گولدونی به صد و پنجاه نمایشنامه می رسد شامل تراژدی های تغزلی ، کمدی های افسانه ای، تاریخی،

کمدی انفرادی و کمدی آداب و رسوم و اجتماعی که به زبانهای ایتالیائی یا در لهجه ونیزی یا به زبان فرانسوی نوشته شده است.

کارلو گولدونی مصلح تئاتر ایتالیا و خالق کمدی جدید است.

نخستین نمایشنامه نویسی است که مسائل زندگی را در کمدی وارد کرد و هدفش این بود که کمدی را ما فوق مضحکه ساده و تئاتر دلقکی قرار دهد و

به آن صورتی مطبوع و دلپذیر بخشد که در عین حال با واقعیت زندگی مردم طبقه متوسط و طبقه پائین و نیز که خود مستقیما ناظر و شاهد آن بوده است،

مطابقت داشته باشد و از این راه به واقعیت انسانی کلی تری دست یابد .

چیزی که در کمدی های گذشته وجود نداشت. بدیهه گوئی را که در کمدیا دلارته مرسوم بود از مکالمه های نمایشی حذف کرد و

بازیکنان را از قید نقاب گذاردن بر صورت رهائی بخشید و کمدی مکتوب را که از بالاترین ارزش ادبی برخوردار بود،

جانشین تئاتر شفاهی کرد. وی به تاریخ ۶ فوریه ی ۱۷۹۳ دیده از جهان فرو بست.

آثار کارلو گولدونی

  • آمالاسونتا
  • بلیساریو
  • رزموندا
  • گریزلدا
  • انریکو شاه سیسیل
  • عشق‌های اسکندر کبیر
  • نرون
  • آرتمیسیا
  • تاجر ورشکسته
  • زن خوش‌سلیقه
  • نوکر دو ارباب
  • بیوه زرنگ
  • دوشیزه محترم
  • زن خوب
  • خانواده عتیقه
  • تئاتر کمیک
  • قهوه‌خانه.
  • زن حسود
  • ارباب.
  • مهمانخانه‌چی.
  • زن عجیب
  • کلفت‌ها
  • زن تنها
  • پدری برای عشق
  • بیوه شوخ
  • به دام انداختن مرد ثروتمند
  • زن بذله‌گو
  • خانه جدید
  • یک رویداد عجیب
  • مادر خوب
  • غصه تعطیلات
  • دعواهای کیوتزا.
  • عشق آرلکینو و کامیلا
  • عشق زلیندا و لیندورو
  • بادبزن

شاید این مطالب رو هم در حوزه نویسندگی دوست داشته باشید

آموزش نویسندگی
صد رمان برتر جهان
تبلیغ نویسی
نامه عاشقانه
دریافت شابک
انشانویسی
خاطره نویسی
قصه کودکانه
چاپ کتاب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *