توماس آتوی

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.

قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” توماس آتوی ” ، نویسنده  ی انگلیسی و خالق اثر جاودانه “یتیم” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

زندگی نامه

توماس آتوی ، نویسنده ی شهیر انگلیسی و یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان و نویسندگان جهان ، در تاریخ ۳ مارس ۱۶۵۲ در میدهرست انگلستان دیده به جهان گشود. او یکی از تاثیر گذار ترین نویسندگان و نمایشنامه نویسان جهان است. آثار او برای سالیان سال ، جریان ساز نمایشنامه نویسی نوین در جهان بوده و نمایشنامه های او هنوز هنوزه از اقبالی جهانی برخوردار است و در جای جای جهان مورد اجرا قرار می گیرد. آتوی از خانواده ای روحانی بود و تحصیلات خود را ابتدا در کالج وینچستر  Winchester و سپس در کالج مذهبی آکسفورد به ثمر رساند.

مطلب پیشنهادی : قانون جذب

مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی

مطلب پیشنهادی : هدف چیست

بنا بر آنچه که در زندگی او آمده است ، تعلیمات مذهبی ای که او در دوران کودکی و نوجوانی آموخت ، بسیار بسیار در روند نمایشنامه نویسی او و خلق تراژدی های بسیار عظیم نقش داشته است. او توانست در دوران کودکی تسلط بسیار عالی ای به متون مذهبی پیدا کند و این امر باعث شد که دید ادبی او نیز قوی شود. چرا که یکی از تکنیک هایی که نویسندگان در هر عصر از آن بهره برده اند ، الهام گرفتن از متون مذهبی بوده است. متون مذهبی به این دلیل که یک خاصیت الهی بودن در آن موجود است ، باعث رشد سطح ادبی آن هم به جهت تقویت روح و ارتباط میان متن و روح خواننده می شود.

البته اگر بخواهیم بیشتر آن را باز کنیم ، باید بگوییم که تمامی آثار مذهبی و بطور کلی معنی ، دارای این خصیصه هستند که مطالعه کننده می تواند از دل آن به یک ساختار کهن از ادبیات رسیده و از طرفی دیگر چینش مفاهیم باعث می شود که مطالعه کننده تحت تاثیر معنا و عمق مطلب قرار گیرد. بخصوص دستورات الهی و یا کتاب هایی مثل قرآن که دارای داستان ها و حکایت های الهی هستند ، یک بعد عمیق روحی نیز دارند که در ناخودآگاه مطالعه کننده تاثیر می گذارد. اما بعد ، زندگی برای توماس ، آنچنان که باید و شاید روی خوشی بهمراه نداشت. چرا که توماس در نوجوانی پدرش را از دست داد.  و پس از مرگ پدر در ۱۶۷۲، بی آنکه مدرک دانشگاهی بدست آورد، دنباله تحصیل را رها کرد و به لندن رفت.

بسیاری از اطرافیان او نیز به این امر اذعان داشته اند که مرگ پدر در روحیه ی او بسیار تاثیر گذاشت و او را به تجربه ای جدیدتر از دنیا سوق داد. ورود او به لندن اما درست مانند آنچه که گفتیم شمایی از یک زندگی جدید در اختیار او قرار داد. او در لندن عاشق هنر گردید. هنر یکی از ارکان وجودی روح توماس بود. او توانست در لندن با هنر وجود و روح خود را آرام کند و روح زخم دیده ی خویش را التیام بخشد. او نخستین کاری که در لندن به  آن مشغول شد ، ورود به عرصه ی هنر های نمایشی بود. او در واقع به بازیگری در تئاتر پرداخت و اگر چه کارش با پیروزی همراه نبود، تجربه های بسیار برای نوشتن آثار نمایشی کسب کرد. این امر از دیدگاه بسیاری از منتقدین ادبی وجه پیروزی کارهای نمایشی توماس به عنوان یک نویسنده بوده است. او تجربه ی صحنه داشت ، این تجربه ی صحنه باعث شد که وی فضای واقعی و حقیقی تیاتر و ارتباط آن با مخاطب را درک کند و به سویی برود که در طی آن بتواند به خواسته های حقیقی خود از نویسندگی دست پیدا کند و متونی خلق کند که شاهکار ادبی دوران خود شود.

اولین تراژدی آتوی به نام الکیبیادس Alcibiades در ۱۶۷۵ با پیروزی بر صحنه آمد و موجب عشق شدید وی به هنر پیشه آن، خانم باری گشت. از این عشق او شش نامه بر جای مانده است که آخرین نامه به یک قرار از دست رفته و لغو شده بر می گردد. اما بعد ، این عشق نیز سر انجام خوشی نداشت ، چرا که بنا به گفته ی زندگی نامه نویسان ، خود خانم باری هیچ میلی به ایجاد یک زندگی مشترک با توماس نداشت . نهایت این امر نیز به آنجا ختم شد که در سال ۱۶۷۸ آن دو از یکدیگر جدا شدند. تراژدی منظوم دون کارلوس در ۱۶۷۶ در پنج پرده نمایش گذارده شد که پیروزی فراوان بدست آورد: شاه با الیزابت دو فرانس ازدواج می کند، اما به همسر جوان و پسرش دون کارلوس سوء ظن می یابد و آنان را به خیانت متهم می سازد. آتش این سوء ظن که از طرف بعضی از درباریان شعله ور می گردد ، موجب قتل الیزابت زیبا و پسر جوانش می شود، اما شاه انتقام جو همینکه به بی گناهی آن دو پی می برد، در برابر جسد زن جوان به زانو می افتد و از حسادت خود و تحریک در بازی مرگ جوان شکوه آغاز می کند.

این تراژدی که ضعف بشر و نتیجه شوم حسادت شدید را نشان می دهد، با اوتلو اثر شکسپیر مقایسه می شود. آتوی سپس از آثار مولیر و راسین اقتباس هائی بعمل آورد و در ۱۶۷۸ کمدی دلنشینی به نمایش گذارد به نام دوستی باب روز و در همین سال برای دور شدن از خانم باری Barry که معشوقه لرد را چیستر Rochester شده بود، همراه اردوی نظامی به هلند عزیمت کرد.چیزی نگذشت که به وطن بازگشت و کار تئاتر از سر گرفت.وی پس از این که به هلند آمد ، نمایشنامه ای را روی صحنه برد که بر شهرت جهانی او افزود. نمایش نامه ی یتیم Orphan نمایشنامه ای بود که وی بر اساس سبک شعر آزاد نوشته بود و توانست با آن گامی جدید در زمینه ی نمایش نامه نویسی بردارد. این کار به جد پر اعتبارترین کار شاعر بشمار آمد و موضوع آن عشق دو برادر است به دختر یتیمی که در خانه آنان بسر می برد. حوادث غم انگیزی که در این سرگذشت پیش می آید، منجر به کشته شدن دو برادر به دست یکدیگر و مسموم گشتن دختر می شود. این اثر به طور کامل جنبه ی دردناک آثار آتوی را که از ظرافت احساس برخوردار است، آشکار می سازد.

کمدی طالع سرباز The Soldier ‘ s Fortune در ۱۶۸۱ و بهترین تراژدی آتوی به نام نجات که در سال ۱۶۸۲ ، درست یکسال بعد از اثر طالع سرباز به ثمر رسید ، در پنج پرده به صورت شعر آزاد به اجرا در آمد. اثر اخیر که شاهکار آتوی بشمار می آید، پیروزی عظیمی بدست آورد و پس از آثار شکسپیر بیش از همه آثار نمایشی دیگر در قرن هفدهم و هجدهم بر صحنه ماند.این اثر توانست قابلیت های آتوی را یکی پس از دیگری به نمایش بگذارد. دلیل آن نیز ذکر این نکته بود که آتوی توانست با استفاده از دو ژانر متفاوت آن هم در دو سال اثری را خلق کند که به غایت ماندگاری بسیار بالایی در زمینه های مختلف نمایشی داشت. درست او در دو سال توانست یک اثر کمدی بسیار معروف و دو آنکه یک اثر تراژدی بی نظیر خلق کند.  اتوی در این اثر نمونه کامل و هیجان انگیزی از احساس دردناک خود را عرضه می کند و به قول والتر اسکات برای دختر قهرمان این نمایش بیش از قهرمانان آثار شکسپیر مانند ژولیت و دزدمونا اشک ریخته شد.

آتوی بعد از آن سرپرست دختر چارلز دوم پادشاه انگلستان گشت که پس از یک سال این شغل را از دست داد و سالهای آخر زندگی را در فقر به سر برد و سرانجام از محرومیت و گرسنگی در مهمان سرائی در گذشت. آتوی شاعری بسیار ظریف طبع و تا حد بیمار گونه حساس بود. چندین منظومه ساخت که از همه معروف تر شکوه شاعر از الهه شعرش است. آثار کامل آتوی در ۱۹۳۲ انتشار یافت. ولتر در باره وی نوشته است: «اگر شکسپیر را در نمایشنامه برتر می دانند و او را به همگان ترجیح میدهند، اکنون اقرار می کنیم که وی در مقایسه با آتوی، این شاعر لطیف طبع و شیرین بیان جلوه ای نداشته است و برای اثبات این نکته کافی است که به تراژدی کوچک و و شیوای او به نام یتیم نگاهی بیفکنیم».

آتوی ، شاعری بزرگ هم بود. او شعر های به غایت قوی ای را به ثمر رسانده که در نوع خود بی نظیر است. از سوی دیگر اما این نکته را نیز باید مد نظر قرار بدهیم که نمایشنامه نویسی او امروزه به عنوان یک سبک در جهان نمایشنامه نویس ها شناخته می شود و از آثار او تا به امروز اقتباس های بسیاری در جهان وجود دارد. وی در تاریخ ۱۴ آپریل ۱۶۸۵ برای همیشه دنیای فانی را وداع گفت. اما هنوز یاد و خاطره ی او بر صحنه های تئاتر زنده است.

آثار

  • یتیم
  • طالع سرباز
  • تاریخ شکست کایوس ماریوس
  • دون کارلوس
  • رفاقت به روز
  • خداناباور

شاید این ها را هم دوست داشته باشید

استاد تیموری

نویسنده   : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *