سواتسکی

یولیوش سواتسکی و هر آنچه که درباره زندگی و اثارش باید بدانید

تاریخ نویسندگی ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در پس هر فراز و فرود این دشت ، نام هایی نهفته است که هر کدام برگی از هویت و شناسنامه ی نویسندگی در سر تا سر جهان را رقم زنده اند.مطالعه ی تاریخ زندگانی آنان و سیری در احوالات و آثار آنها ، نمایی هر چند کوتاه و گذرا ، اما عمیق و قابل تامل به ما هدیه می کند.در دل هر یک از کلمات آنان ، گنجینه ای از رازها و معانی نهفته  است و در پیاپی سطور پربار آنان ، رازهایی برای نویسندگان.قصد ما همگام شدن و سفر به زمانه و زندگی آنان است تا با ذهن و زبان آنان بیش از پیش آشنا شویم و از این همصحبتی ها خوشه ای چند پی توشه ی نویسندگی خود برداریم.در این برهه از زمان، دفتر زندگانی ” یولیوش سواتسکی ” ، نویسنده لهستانی و خالق اثر جاودانه “روح فرمانروا” را ورق میزنیم به امید آنکه برگی چند به یادگار نصیب دوستداران خود کند.

مطلب پیشنهادی : هدف چیست

زندگی نامه سواتسکی

یولیوش سواتسکی ، نویسنده ، سیاست مدار ، شاعر و یکی از محققین ادبیات لهستان ، به تاریخ 4 سپتامبر 1809 در لهستان به دنیا آمد. او یکی از سه شاعر طراز اول لهستان به همراه آدام میتسکیه‌ویچ و زیگمونت کراشینسکی می باشد که به سه سخنور در لهستان شهرت دارند. آوازه ی این شاعر بزرگ ، به عنوان یکی از ستون های ادبیات لهستان ، جهانی می باشد.

بولیوش در خانواده ای با فرهنگ زاده شد، پدرش استاد ادبیات و مادرش زنی روشنفکر بود. بوليوش از کودکی هوش و استعدادی خارق العاده از خود نشان داد و نوجوانی را در آرزوی شاعری و افتخار گذراند و در بیست سالگی شاعری بزرگ گشت. آنچه که بسیاری از زندگی نامه نویسان در باب زندگی یولیوش گفته اند ، ذکر این نکته است که خانواده ی او در ترقی او در حوزه ی فرهنگ بسیار سهم داشته اند و او تا سن جوانی بسیاری از کتاب های طراز اول زمانه ی خویش و ادبیات لهستان را به مدد پدر و مادرش و فراهم آوردن یک شرایط فرهنگی در خانوده مورد مطالعه قرار داده است. در هفده سالگی شعر مرثیه اوکراین را سرود که تحت نفوذ اشعار بایرون قرار داشت. سواتسکی جوانی رنجور و رویایی بود.

و همین امر نیز باعث آن شد که بسیاری از آثارش تحت تاثیر اتفاقاتی که در دور و اطرافش رخ داد ، شکل بگیرد. از این میان ابراز عطوفت شدید مادر حساسش، دوستی رفیقی که خودکشی کرد و عشق ناکام به دختر یکی از دانشمندان زمان، در او حساسیتی شدید و تفکری عمیق پدید آورد که سراسر آثارش را با تلخی و اندوه همراه ساخته است.

منظومه ساعتهای تفکر  در ۱۸۸۳ شاهکار سواتسکی بشمار می آید و عشق ناکام دوره جوانی و حال روحی شاعر را بیان می کند. سواتسکی در نتیجه اندوه و نامرادی به عقیده کفر آمیز گرایيد و به مسائل فلسفی که به ذات هستی ارتباط می یابد، تمایل یافت و به تکامل مداوم روح بشر در خلال بازگشت به عالم دنیوی معتقد شد. سواتسکی در ۱۸۲۱ پس از پایان تحصیلات در رشته حقوق په وزارت دارائی وارد گشت و نمایشنامه های میندوو و ماريا استوارت را انتشار داد.

مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی

نمایشنامه میندوو که اولین اثر نمایشی سواتسکی است و در زمينه جنگ میان مردم لیتوانی و قوم توتون مورد نگارش قرار گرفته است، ادراك هنری و قدرت نمایشی شاعر را نشان می دهد و ماری استوارت که بر مبنای یکی از مهمترین و سنتی ترین سرگذشت های تاریخی ساخته شده است، مهمترین آثار ادبی لهستان بشمار می آید. شاعر در این نمایشنامه منظوم به تاریخ رنگ افسانه داده و با نیروی خیال انگیزی خود به اشخاص داستان چهره ای تازه و برجسته بخشیده است.

این اثر سواتسکی را شاعری بزرگی معرفی کرد. سواتسکی تازه در ورشو مستقر شده بود که انقلاب لهستان آغاز گشت، پس با شیفتگی فراوان انقلاب را پذیرفت و از طرف دستگاه حکومت ملی به انگلستان فرستاده شد. در این زمان ورشو تسخیر شد و او نیز مانند میتسکیه ویچ شاعر بزرگ لهستان در تبعید باقی ماند. در ۱۸۳۲ مقیم پاریس گشت و فعالیت ادبی را دنبال کرد. از آثار او در این دوره منظومه ماد و يان بيلتسكي و هوگو است. یان بیلنسکی منظومه کوتاه رمانتیکی است که سرگذشت نجیب زاده ای واقعی را که به دین اسلام در آمده و بعدها در رأس تاتارها به مبارزه با طبقه اشراف لهستان پرداخته، وصف می کند.

این اثر نیز تحت تأثير اشعار بایرون قرار دارد. هوگو نیز از سبك رمانتیسم الهام گرفته و دارای مشخصات سبك بايرون است. سواتسکی در ۱۸۳۲ منظومه لامبرو را می سراید که موضوعش از شورش یونان برضد ترکها گرفته شده است. لامبرو، قهرمان رستاخیز یونان، جوانی است که از دنیا نفرت دارد و می خواهد خود را در راه میهن فدا کند، اما به عدم توانائی خود در این راه پی می برد. این منظومه که در باب استقلال طلبی مردم یونان سروده شده است ،  در واقع احساس میهن پرستانه شاعر را نشان می دهد و از بدبینی و نا امیدی سرشار است.

سواتسکی در ۱۸۳۳ در ژنو اقامت می کند و در ۱۸۳۴ منظومه کوردیان را منتشر می سازد. در این منظومه مرد آزاده ای که از غم میهن در رنج است، مصمم می شود که تزار نيكولا را که امپراتوری مستبد است به قتل رساند؛ اما همینکه به اتاق خواب نیکولا وارد می شود، در خود احساس سستی می کند و از کشتن او عاجز می ماند، پس به دست نگهبانان گرفتار می شود و دیوانه می گردد و به تیمارستان فرستاده می شود. این اثر قدرت بیان و زیبائی وصف و الهامات نبوغ آمیز شاعر را به اثبات می رساند.

سواتسکی در سوئیس با محیط روشنفکران و ادب دوستان معاشرت کرد و با جریانهای فکری زمان آشنا شد.در این دوره وی توانست با هم نشینی با بسیاری از شاعران هم عصر خود ، با سبک های متفاوت ادبی آشنا شود. یکی از دوره های حساس زندگی او که بسیاری از منتقدین و پژوهشگران ادبی آن را به عنوان یک دوره ی سرنوشت ساز در زندگی سواتسکی و فعالیت های او دانسته اند ، دقیقا مربوط به همین دوره می شود. چرا که وی توانست دریچه ی ذهنش را به سمت یک ادبیات نو و به سمت سبک های جدید سوق دهد.

منظومه در سوئیس از آثار این دوره است که می توان در طی آن به بهترین شکل ممکن تغییرات تحول گونه ی شاعر را مشاهده کرد. پس از آن سفری طولانا به شرق انجام داد و از کشورهای مصر و يونان و فلسطین دیدن کرد و منظومه به سرزمین مقدس را ساخت و در بازگشت به پاریس منظومه آنهلي را منتشر کرد که منظومه بزرگ و استعاری بود درباره شکست انقلاب لهستان و زندگی شکنجه بار محکومان در آن به تصویر کشیده شد. دیگر تراژدی بناتریکس سنسی در ۱۸۳۹ است که یکی از خیال انگیز ترین آثار رمانتيك او به حساب می آید .

از بهترین آثار ادبی سواتسکی بشمار می آید. سواتسکی در این دوره منظومه هائی انتشار داد که توجه او را به پیوند دادن اوضاع معاصر لهستان با حوادث تاریخی ملی نشان میدهد. آخرین نمایشنامه او به نام لیلاوندا در باب سرنوشت مردم لهستان را در زمان شکست نشان می دهد و دوشیزه لیلا قهرمان اسیر و در زنجیر، تجسم کننده ی سرنوشت وطن او لهستان است. این اثر شاهکار شاعر و از بهترین نمایشنامه های رمانتيك اروپاست، چه از نظر قدرت سواتسکی در شیوه نگارش ، چه از نظر بر جستگی خصوصیتهای قهرمانان ، می توان آن را یکی از بهترین آثار نگارش شده در ادبیات اروپا دانست.

مطلب پیشنهادی : قانون جذب

سواتسکی در ژویه ۱۸۴۲ در پاریس با توویانسکی آشنا شد که از نظر عقيده مذهبی و فلسفی و بازگشت روح بر او و آثار این دوره اش نفوذ فراوان بر جای گذاشت. از آن پس سواتسکی به گذشته های دور تاریخ بازگشت تا به منابع مستدل در باره بازگشت ارواح به عالم هستی دست یابد. دو اثر از او در این دوره منتشر شد: اصل خلقت روح و  روح فرمانروا که حماسه ای بزرگ است بر مبنای بازگشت روح و موضوع آن از افسانه های یونان و کتاب جمهوریت افلاطون گرفته شده است. سواتسکی معتقد است که روح فرمانروا به طور توالی در شخصیتهای مختلف سیاسی حلول می کند و قادر است که ملت لهستان را به سوی سرنوشتی افتخار آمیز سوق دهد. در ۱۸۴۸ بیماری سل در سواتسکی شدت یافت.

چندی نزد مادر بسر برد و کمی پس از بازگشت به پاریس در گذشت. پس از مرگ مجموعه ای از آثارش در چهار جلد در ۱۸۶۲ و پس از آن آثار چاپ نشده اش در سه جلد در ۱۸۶۶ منتشر شد.

اشعار سواتسکی غالبا از طنزی تند و حساسیتی دردناك برخوردار است، گرچه در بعضی آثارش تحت نفوذ نویسندگان بزرگ قرار دارد، روش بدیع و غیر متعارف خود را پیوسته حفظ می کند. اشعار تغزلی او خود شاهکاری بشمار می آید.موسیقی کلام، غنای تصویرهای ذهنی او را در مقامی مافوق بسیاری از شاعران قرار داده و در ردیف میتسکیه ویچ شاعر بزرگ زمان او جای داده است. حتی عده ای معتقدند که اشعار سواتسکی از نظر قالب شعر هنرمندانه تر از اشعار میتسکیه ویچ است. آثار سواتسکی سرمشق شاعران جوان لهستانی و نسل پس از او قرار گرفت. او توانست با اشعار خود ، یک جریان ادبی قوی در زمینه ی ادبیات فلسفی در ادبیات لهستان به وجود آورد. فعالیت های او در زمینه ی ادبیات شاخه های گسترده ای را شامل می شود که هر کدام از این شاخه ها امروز به عنوان یک منبع برای مرور تاریخ ادبیات و الهام گرفتن از آثار بزرگان در ادبیات لهستان مورد استفاده است. به عنوان مثال ، هنگامی که او تصمیم می گیرد که به حوزه ی ادبیات فلسفی و مباحث هستی شناسانه ورود کند ، منظومه هایی را می سراید ، که این منطومه ها به درک ساختار هستی با ظرافت ادبی و استفاده از واژگان لطیف شاعرانه صورت گرفته است که هر کدام از این منظومه ها به تنهایی توانسته اند الگویی برای منتقدین ادبی در باب بررسی تاریخ ورود تفکرات هستی شناسانه و همنشینی آن با شاعری باشند و بخشی از تاریخ ادبیات را شکل دهند. تاریخ مرگ وی را 3 آوریل 1849 ذکر کرده اند.

آثار سواتسکی

  • منظومه ساعت های تفکر
  • میندوو
  • ماریا استوارت
  • منظومه ماد
  • منظومه یان بیلتسکی
  • منظومه هوگو
  • منظومه کوردیان
  • منظومه در سوییس
  • منظومه به سرزمین مقدس
  • بناتریکس سنسی
  • لیلاوندا
  • اصل خلقت روح
  • روح فرمانروا

شاید این ها را هم دوست داشته باشید

داستان دو قورباغه
استاد تیموری

نویسنده   : محمدرضا تیموری

عشق و علاقه به رشد و موفقیت و رسیدن به سطح والای لیاقت ها را مهمترین اصل در رسیدن به خواسته ها می دانم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *